«عادل عبدالمهدی» سرانجام پس از ماهها چالش سیاسی در عراق، روز سه‌شنبه گذشته با توافق میان گروه‌های سیاسی مأمور تشکیل کابینه شد و در همان ساعات اول انتخاب وی، اعلام شد که او شرایطی برای پذیرفتن این پست داشته است.

به نوشته شفق نیوز، «عامر الفایز» از رهبران ائتلاف فتح (به رهبری هادی العامری) اعلام کرده است که از شروط عادل عبدالمهدی یکی این است که هیچ یک از مسئولان اجرایی سابق که ناکارآمدی‌شان اثبات شده، مسئولیتی نباید بگیرند و بسیاری از گروه‌های سیاسی بر این باورند که «حیدر العبادی» در انجام وظایف خود شکست خورده و از این رو هیچ وزارت‌خانه‌ای به او در دولت جدید تعلق نخواهد گرفت.

«رائد فهمی» از نمایندگان عضو ائتلاف سائرون نیز چندین شرط از شروط عادل عبدالمهدی را برای پذیرش نخست وزیری ذکر کرده و گفته است که شروط وی حول محور داشتن اختیار کامل برای انتخاب وزرا می‌چرخد.

به گفته‌ی وی، عبدالمهدی گفته است که گروه‌های سیاسی چندین گزینه برای یک وزارتخانه معرفی کنند و او بتواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند یا همگی آن‌ها را رد کند.

نخست‌وزیر جدید عراق همچنین شرط کرده است که فقط او باید برنامه دولت را بچیند و آزادی کامل برای اداره دولت و تعامل با گروه‌های سیاسی داشته باشد؛ همچنین احزاب حق دخالت در اقدامات دولت را نداشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.