یک رسانه تحلیلی آمریکایی اخیرا در مطلبی به تلاش‌های گروهک ضد انقلاب «کومله»برای نزدیک شدن هرچه بیشتر به واشنگتن هم‌زمان با لفاظی‌های رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد.

  وبگاه «المانیتور»  در این زمینه نوشت: کومله، اواخر ماه گذشته بر اساس قانون « Foreign Agents Registration Act» و با هدف «ایجاد روابط مستحکم و با دوام» با دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در وزارت دادگستری این کشور (به‌عنوان لابی) ثبت نام کرد. اقدامی که نشان از نقش علنی‌تر برای گروهی است که سوابق مشخصی در جذب کمک‌های خارجی برای خود در کنگره آمریکا از گذشته تاکنون دارد.

بر اساس این گزارش، این قانون، ویژه جذب عوامل خارجی در این کشور برای لابی‌گری و اعمال نفوذ قانونی در دولت آمریکا علیه اهداف ویژه صورت گرفته است. «عبدالله مهتدی» سرکرده این گروهک  تروریستی بعد از ثبت نام در وزارت دادگستری آمریکا به صراحت گفت که این اقدام برای حمایت از مخالفان ایران است.

المانیتور سپس با اشاره به سوابق این گروهک نوشت: کومله در اقدام‌های مسلحانه علیه ایران فعالیت دارد.

به نوشته این رسانه، شخصی دیگر به نام «صلاح بایزیدی» (ساکن کانادا)، به عنوان رابط رسانه‌ای بین آمریکا و کومله اینک درحال فعالیت رسانه‌ای در توئیتر و نوشتن مطالب، دیدار با مقام‌های آمریکایی و برگزاری جلسات با اندیشکده‌های تاثیرگذار در دولت این کشور است. وی در توئیتر خود را به عنوان نماینده کومله در آمریکا معرفی می‌کند.  

المانیتور در ادامه به تلاش‌های صلاح بایزیدی در شبکه‌های اجتماعی و جلب نظر اعضای کنگره آمریکا از سال 2015 به این سو اشاره کرد. از بین این افراد می‌توان به سناتورهای جمهوریخواه چون «تد کروز»  و «لوییگومرت» از ایالات تگزاس، «دینا روراباکر» و «اد رویس»  از ایالات کالیفرنیا و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا اشاره کرد.

 بر اساس این گزارش، این گروهک‌ ضد انقلاب به ویژه بعد از کناره گیری دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای، به فعالیت خود کماکان ادامه داده به طوری که اعضای این گروهک در خرداد ماه  همراه با دیگر گروهک موسوم به «حزب دموکرات کردستان» چندی قبل در سفر شش روزه به واشنگتن، نشست‌هایی با مقام‌های وزارت خارجه، کنگره و اندیشکده‌های آمریکا برگزار کردند. میزبانی این جلسات نیز بر عهده اندیشکده طرفدار ترامپبه‌نام «London Center for Policy Research» مستقر در نیویورک و اندیشکده «شورای روابط خارجی» بود.

المانیتور در ادامه نوشت: ثبت نام کومله در وزارت دادگستری آمریکا در بحبوحه لفاظی‌های ضد ایرانی ترامپعلیه ایران به عنوان فرصتی برای تحکیم روابط این گروه‌ها با دولت کنونی آمریکا است که می‌توان به عنوان نمونه به نشست‌های منافقین با برخی اعضای دولت آمریکا چون «رودی جولیانی» مشاور حقوقی رئیس جمهور، «نیوت گینگریچ» از دیگر مشاوران ترامپ که همگی در نشست اخیر منافقین در پاریس حضور داشتند، اشاره کرد .(جزئیات بیشتر)

یک کارشناس امور ایران در اندیشکده «واشنگتن» در این زمینه اظهار با ذکر تلاش‌های گروهک کومله برای پی بردن به خواسته‌های دولت ترامپ نوشت: «مخالفت کردن با نظام ایران  شبیه قرار گرفتن در موقعیتی است که دیگر نمی‌توانید از آن اجتناب کنید و کومله‌ها نیز مشتاق پروژه تغییر نظام ایران هستند.»

المانیتور در خاتمه با اشاره به سوء استفاده نیروهای ضد انقلاب چون کوموله و نقل سخنان برخی مقام‌های آمریکا چون «جان بولتون» مشاور امنیتی دونالد ترامپ مبنی بر حفظ 2200 نظامی در سوریه و تلاش در جذب کردهای سوری نوشت: تحلیلگران بر این باورند که با وجود تلاش‌های کردهای مخالف نظام ایران در ایجاد مسیرهای غیر رسمی در ایجاد ارتباط با هم، میزان توانایی کمیتی و نظامی آن‌ها در به چالش کشاندن تهران مشخص نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.