در ماه آگوست در حالی‌ با کاهش بارگیری دانه سویا، صادرات آمریکا بیش از پیش کاهش یافته و واردات رکوردی تاریخی ثبت کرده است که این نشان می‌دهد تجارت در ربع سوم بر رشد اقتصادی سنگینی خواهد کرد.

وزارت تجارت آمریکا اعلام کرد کسری تجاری این کشور، برای سومین ماه متوالی افزایش یافته است و با جهشی ۶.۴ درصدی به ۵۳.۲ میلیارد دلار رسیده است.

داده‌های ماه جولای هم اصلاح شد و نشان داده شد که کسری تجاری در آن ماه ۵۰.۰ میلیارد دلار و نه ۵۰.۱ میلیارد دلار، افزایش یافته است.

کسری تجاری آمریکا با چین که از لحاظ سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است، در ماه آگوست ۴.۷ درصد جهش کرد و به رکورد تاریخی ۳۸.۶ میلیارد دلار رسید.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که کسری تجاری کل آمریکا ۵۳.۵ میلیارد دلار در ماه آگوست افزایش پیدا کند.

علی‌رغم سیاست‌های «اول آمریکا» ی دولت ترامپ، که منجر به جنگ تجاری تلخی بین آمریکا و چین شده است، شکاف تجاری همچنان در حال بزرگتر شدن است.

اگر میزان کسری تجاری آمریکا در طول تاریخ را با تورم اصلاح کنیم، آنگاه کسری تجاری آمریکا در ماه آگوست معادل ۸۶.۳ میلیارد دلار افزایش یافته است که بالاترین میزان آن از ژانویه ۲۰۰۶ تا کنون است. با این حساب افزایش کسری تجاری در ماه جولای هم ۸۲.۴ میلیارد دلار بوده است. جهش این کسری تجاری که به آن کسری تجاری واقعی می‌گویند نشان می‌دهد که مسائل تجاری می‌تواند تا ۱ درصد از رشد اقتصادی آمریکا در ربع سوم را کاهش دهد.

در ربع دوم، تجارت آمریکا ۱.۲ درصد در رشد اقتصادی ۴.۲ درصدی سهیم بود و بیشتر نشان دهنده بارگیری بیش از حد دانه سویا برای چین، پیش از آغاز تعرفه‌های آن کشور بود.

صادرات کالا و خدمات ۰.۸ درصد در ماه آگوست افت کرد و به ۲۰۹.۴ میلیارد دلار رسید. صادرات دانه سویا در این ماه ۱ میلیار دلار کاهش یافت و صادرات نفت خام این کشور هم ۰.۹ میلیارد دلار افت کرد.

واردات کالا و خدمات ۰.۶ درصد در ماه آگوست افزایش یافت و به ۲۶۲.۷ میلیارد دلار رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.