از این رو اگر فکر می کنید تغییری در زمان به وجود آمده و همیشه با کمبود زمان مواجهید شاید بهتر است گناه را به گردن زلزله و ژاپن بیندازید! جدای از شوخی، ژاپن چنان منحصربفرد و جذاب است که می تواند به شیوه های دیگر نیز زمین را تغییر دهد. شاید بتوان گفت که مردم ژاپن در دنیایی دیگر به سر می برند، دنیایی که برای اثبات وجود آن شما را به ۱۶ واقعیتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم ارجاع می دهیم.

 

۱- خواستگاری ژاپنی ها مانند استخدام یک آشپز است

ژاپنی ها حقیقتاً بانزاکت و خجالتی هستند، به همین دلیل مردم ژاپن به شیوه ای سنتی و غیرمستقیم از طرف خود خواستگاری می کنند. برای مثال یکی از شیوه های خواستگاری این است که مرد از دختر مورد علاقه اش چنین سوالی بپرسد:«آیا هر روز برای من سوپ درست خواهی کرد؟». به همین شکل او می تواند از محبوب خود بپرسید که آیا او آماده است هر روز لباس هایش را شسته و اتو کند یا در یک قبر با او دفن شود. البته این درخواست اخیر نشان دهنده این است که عشق بین این دو چنان محکم است که هیچ یک بدون دیگری زنده نمانده و بدین ترتیب آن ها شانس قرار گرفتن در یک قبر را دارند.

البته این سنت غیررمانتیک نحوه خواستگاری کردن رفته رفته در حال منسوخ شدن است و تنها مردان بسیار خجالتی ژاپنی از آن استفاده می کنندو. از طرف دیگر، زنان ژاپنی انتظار دارند که مردان خارجی عاشقشان، احساسات خود را به شیوه ای مشهود و آزادانه به آن ها ابراز کنند. زنان نیز به منظور پیشنهاد ازدواج دادن باید از قبل رضایت والدین پسر را بدست آورند. ژاپنی ها به طور کلی در مورد خواستگاری کردن بسیار محافظه کار عمل می کنند.

 

۲- برخی از ژاپنی ها سال ها در کافه های سایبری می مانند و آنجا را ترک نمی کنند

تمام مردم ژاپن پول کافی برای اجاره آپارتمان یا حتی یک کپسول کوچک در درون هتل های کپسولی ندارند. برخی از مردم ژاپن سال هاست که در داخل یک کافه سایبری مانده اند. این کافه ها اتاقک های کوچکی دارند که فضای کافی برای دراز کشیدن ندارند. علاوه بر مکانی برای خوابیدن، این کافه های سایبری، حمام و نوشیدنی های غیرالکلی نیز در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. میانگین هزینه اقامت در این مکان ها کمتر از اقامت در هتل های کپسولی است. به همین دلیل این مکان ها در میان کسانی که درآمد کمی دارند بسیار محبوب هستند.

 

۳- یک گربه یا سگ می تواند رییس ایستگاه مترو باشد

آیا شما نیز شنیده اید که کالیگولا، امپراطور روم، اسب خود را به مقام سناتوری رساند؟ ژاپنی ها دیوانه نیستند اما در ایستگاه قطار کیشی در واکایاما، یک گربه مقام مهمانداری ایستگاه را در اختیار دارد. اولین رییس حیوانی این ایستگاه یک گربه به نام تاما بود که در ازای خوشامدگویی خود به مسافران به جای پول، غذا دریافت می کرد. او حتی در ساخت یک فیلم مستند محلی نیز نقش داشت. بعد از مرگ او، بسیاری از مردم منطقه برای ادای احترام به مراسم تدفین او در معبد شینتو در همان حوالی رفته و به عنوان یک الهه مقدس برایش یک مقبره ساختند. در سال ۲۰۱۵، مقام وی به گربه ای دیگر به نام نیتاما رسید.

رییس ایستگاه جی آر آجیگاساوا گربه ای به نام واسائو است که با نام «بوسا کاوایی» به معنای زشت اما دوست داشتنی نیز شناخته می شود. مردم به این سگ علاقه خاصی داشته به نحوی که از وی در ساخت یک فیلم نیز استفاده شده است. به لطف تاما و واسائو، تعداد گردشگرانی که از شهرهای کوچک ژاپن دیدن می کنند افزایش قابل توجهی داشته است: سالانه تنها ۱۲۰٫۰۰۰ نفر برای دیدن واسائو به شهر آجیگاساوا می روند.

 

۴- در کانال های سیلاب ژاپن ماهی وجود دارد

آب موجود در کانال های سیلاب ژاپن بسیار تمیز است زیرا مردم در آن ها آشغال نریخته و فاضلاب نیز وارد آن ها نمی شود. آب موجود در این کانال ها چنان تمیز است که کیفیتی بهتر از آب لوله کشی داشته و ماهی ها براحتی در آن ها شنا می کنند. آب زیرزمینی که وارد این کانال ها می شود را می توان به عنوان یخ یا برای پخت و پز مورد استفاده قرار داد. این سیستم کاباتا نام دارد. در ایالت شیگا، این کانال ها را در ارتفاع های متفاوتی می سازند، از کانال های پایین تر برای شستن ظرف ها استفاده می شود که باقیمانده های غذا را در اختیار ماهی ها قرار می دهد.

اگر یک ظرف کثیف را به مدت ۳ ساعت در کنار این کانال ها رها کنید دیگر نیازی به شستن آن نیست زیرا ماهی ها تمام آن را خواهند خورد. وجود این کانال ها برای ژاپن به یک منبع درآمد تبدیل شده به نحوی که از پول دریافت شده از گردشگران برای تعمیر و تمیز کردن کانال ها استفاده می شود.

 

۵- حتی در فصل زمستان نیز دانش آموزان دامن های کوتاه و جوراب های تا زیر زانو می پوشند

در تمام طول سال دانش آموزان مجبورند که دامن های کوتاه با جوراب های سفید، آبی تیره یا مشکی که تا زیر زانو هستند بپوشند. در سریال های انیمه دختران دانش آموز ژاپنی دامن های بسیار کوتاه می پوشند اما در دنیای واقعی پوشیدن دامن هایی که تا روی زانو هستند نیز قابل قبول است. بسیاری از دوستداران عرصه مد و فشن دوست دارند که همراه با دامن های کوتاه، جوراب های شل بپوشند تا مچ پاهایشان پرگوشت به نظر برسد و با کوتاه تر کردن بیش از حد و خود خواسته دامن ها قوانین مدارس ژاپن را زیر پا می گذارند. بسیاری از مدارس ژاپن برای پسران و دختران رختکن های مشترک دارند به همین دلیل دختران ترجیح می دهند که لباس های ورزشی خود را از پیش در زیر یونیفورم های مدرسه ای خود به تن کنند.

 

۶- در ژاپن کافه هایی وجود دارند که در آنها تنها می توانید با جغدها حرف بزنید

شاید شما هم در مورد کافه هایی که در آن ها می توانید با گربه ها وقت بگذرانید شنیده اید. اما اگر به گربه های علاقه ای نداشته باشید تکلیف چیست؟ می توانید به کافه بزها، کافه خرگوش ها و یا حتی کافه جغدها بروید. در ژاپن انواع مختلفی از کافه ها با حضور حیوانات مختلف وجود دارد. یکی از آن ها کافه ای به نام فوکورو نو میس در شهر توکیو است که شما را با جغدها دمساز می کند. این کافه چنان مشهور است که افراد ساعت ها در صف می ایستند تا کافه باز شود.

اما این کافه با آن تصوری که از واژه «کافه» دارید متفاوت است زیرا هیچ غذایی در این کافه مخصوص سرو نمی شود. تنها می توانید نوشیدنی سفارش دهید و با جغدها حرف بزنید که هزینه ای ۱۷ دلاری را برای شما در پی دارد. قوانین بسیار سختگیرانه ای نیز در مورد نوع ارتباط با جغدها وجود دارد. شما تنها می توانید پشت یا سر آن ها را لمس کنید و مهمانان قبل از نزدیک شدن به این پرندگان توسط کارکنان کافه آموزش می بینند.

 

۷- هزاران مرد عریان یا نیمه عریان ژاپنی هر ساله در فستیوال هاداکا ماتسوری شرکت می کنند

هر سال فستیوال موسوم به هاداکا ماتسوری با حضور بیش از ۹٫۰۰۰ مرد برگزار می شود. در این فستیوال، مردان باید کمترین میزان لباس را به تن داشته باشند؛ لُنگ سنتی ژاپنی که فاندوشی نام دارد. آن ها همچنین می توانند کیمونو بپوشند یا در مواردی نیز کاملاً لخت باشند. این فستیوال ریشه های مذهبی دارد. بر اساس باورهای سنتی ژاپن، عریان بودن مردان باعث جذب نیروهای شیطانی و بدشانسی می شود.

بعد از شنا کردن در یک آب بسیار سرد و یخ زده، مردان تلاش می کنند به طلسم هایی که از شاخه درخت بید ساخته شده اند و توسط راهبان شینتو به سمت آن ها پرتاب می شوند دست یابند. مردم ژاپن بر این باورند که این طلسم ها برای فرد خوش شانسی به ارمغان می آورند. این فستیوال همواره با شکستن بینی مردان و کبود شدن بدن همراه است.

 

۸- در حادثه فوکوشیما تعدادی ربات نیز کشته شدند

در سال ۲۰۱۱، زمین لرزه ای مرگبار باعث بوجود آمدن سونامی با امواجی به ارتفاع نزدیک به ۱۰ متر شد که فاجعه ای بزرگ را در نیروگاه هسته ای فوکوشیما در پی داشت. میزان نشت مواد رادیو اکتیو چنان بالا بود که ورود به این نیروگاه و تخلیه باقیمانده میله های سوختی ذوب شده غیرممکن بود. ۵ ربات به درون نیروگاه فرستاده شدند اما این ربات ها هیچ وقت بازنگشتند. به محض اینکه این ربات ها به رآکتورهای هسته ای نزدیک شدند، تراشه های درون آن ها از کار افتادند.

 

۹- در ژاپن، گربه های سیاه خوش شانسی می آورند

برخلاف بسیاری از دیگر نقاط جهان، مردم ژاپن گربه های سیاه را مایه خوش شانسی می دانند. زنان مجردی که گربه سیاه دارند خوش شانس ترین انسان ها شناخته می شوند زیرا داشتن گربه سیاه بدین معناست که این زنان به زودی خواستگاران زیادی پیدا خواهند کرد.

 

۱۰- بطری های مشروبات الکلی در ژاپن نوشته هایی به خط بریل دارند

دولت ژاپن اهمیت زیادی به افراد نابینا یا دارای مشکلات بینایی می دهد. برخی شهرها خطوط زردرنگ لمسی دارند که به افراد نابینا کمک می کنند مسیر خود را پیدا کرده و به سمت مراکز فروش بلیط یا ورودی اماکن عمومی بروند. حتی برخی از مشروبات الکلی (آبجو) نیز نوشته هایی به خط بریل روی در خود دارند. البته این خطوط بریل برای خارجی های نابینا مناسب نیستند زیرا خط بریل به کار رفته در این بطری ها به خط ژاپنی است.

 

۱۱- یک شرکت ژاپنی بیش از ۱۴ قرن قدمت دارد

بر اساس آماری که در سال ۲۰۰۹ ارائه شده، بیش از ۲۱٫۰۰۰ شرکت با بالای ۲۰۰ سال قدمت در جهان وجود دارند. قدیمی ترین شرکت جهان که بیش از ۱۴ قرن قدمت دارد یک شرکت ژاپنی به نام کونگو گومی است. این شرکت فعال در حوزه ساخت و ساز در سال ۵۷۸ تاسیس شده و در ساختن معابد بودایی تخصص دارد. این کمپانی، ساختمان های بسیار مشهوری از جمله قلعه اوزاکا را ساخته است. شرکت کونگو گومی از جنگ ها و دوران های بسیار سختی جان سالم به در برده و به کار خود ادامه داده است.

در دوران جنگ جهانی دوم، این کمپانی کار خود را به ساخت تابوت تغییر داد اما پس از پایان جنگ بار دیگر با کار اصلی خود بازگشته و با استفاده از بتن های مقاوم در برابر زلزله به جای الوارهای چوبی به ساخت خانه پرداخت. تنها در سال ۲۰۰۶ بود که این شرکت به دلیل ورشکسته شدن توسط یک شرکت دیگر خریداری شد.

 

۱۲- کلوب های شبانه تنها از سال ۲۰۱۵ به بعد اجازه باز بودن بعد از نیمه شب را پیدا کرده اند

در سال ۱۹۴۸، قانونی در ژاپن به تصویب رسید که رقصیدن پس از نیمه شب در کلوب های شبانه و دیگر مکان های عمومی را ممنوع می کرد. در سال های پس از جنگ، کلوب های شبانه مکانی برای خوشگذرانی بزرگسالان بودند و پس از تغییرات فراوان در شرایط اقتصادی و اجتماعی این قانون همچنان برقرار بود. در سال ۲۰۱۵، این قانون مورد بازنگری قرار گرفته و به کلوب های شبانه اجازه داده شد که با رعایت نورپردازی های خاص در تمام طول شب باز باشند.

 

۱۳- در یکی از برنامه های تلویزیونی ژاپن افراد هر چیزی را گاز می زنند

تلویزیون ژاپن برنامه های عجیب و غریب زیادی دارد و این مورد تنها یکی از آن هاست. شرکت کنندگان در این برنامه باید اقلام غیر زنده زیادی را گاز بزنند تا بفهمند که این اقلام از شکلات درست شده اند یا خیر. در واقع این اقلام با شباهتی باور نکردنی به مبلمان، وسایل خانه و یا حتی کفش ساخته شده و تشخیص واقعی بودن یا نبودن آن ها بدون گاز زدن بسیار سخت است.

 

۱۴- ژاپنی ها از تراشیدن سر خود برای ابراز احساسات یا اظهار پشیمانی استفاده می کنند

برخی از مردان ژاپنی از تراشیدن سر خود به عنوان راهی برای اعتراف به گناه استفاده می کنند. مردم عادی، سیاستمداران و ستاره های دنیای موسیقی نیز ممکن است دست به این کار بزنند. گاهی نیز زنان برای نشان دادن ندامت از انجام کاری خاص، موهای خود را کوتاه می کنند. در سال ۲۰۱۳، مینامی مینه گیشی، از ستاره های موسیقی پاپ کشور و عضو گروه АКВ۴۸ برای ابراز پشیمانی و عذرخواهی از بیرون رفتن شبانه با نامزدش موهای خود را تراشید.

بر اساس قراردادی که اعضای گروه موسیقی مذکور امضا کرده بودند هیچ یک از آن ها نمی توانستند نامزد بگیرند و تصویر بیگناه و معصوم خود را خدشه دار کنند. او در پیامی تصویری اعلام کرد که نمی خواهد از این گروه موسیقی خارج شود و با تراشیدن موهای خود، عذرخواهی و پشیمانی خود را اعلام کرد. این روش سنتی ابراز پشیمانی نیز مانند بسیاری دیگر از سنن قدیمی منسوخ شده و در مواردی بسیار خاص و محدود است که تراشیدن سر در اثر پشیمانی از انجام یک عمل خاص صورت می گیرد. ژاپنی ها ۲۰ روش مختلف و متفاوت برای معذرت خواهی دارند.

۱۵- چراغ های راهنمایی و رانندگی در ژاپن به جای رنگ سبز از رنگ آبی استفاده می کنند

زبان ژاپنی کلمات بسیاری دارد که در زبان های دیگر یافت نمی شوند. اما سال هاست که از کلمه ای واحد برای نشان دادن رنگ های سبز و آبی استفاده می شود. در پایان قرن بیستم، کلمه «میدوری» به معنای رنگ سبز به کار می رود اما هنوز هم مردم ژاپن رنگ سبز را طیفی از رنگ آبی می دانند. در نتیجه آشفتگی ایجاد شده در اثر ترکیب رنگ ها، ممکن است ژاپنی ها به شما بگویند که سیب آبی است در حالی که منظور آن ها سبز است. همچنین در چراغ های ترافیک ژاپن از رنگ آبی به جای رنگ سبز استفاده می شود.

 

۱۶- در برخی از کافه های ژاپن می توانید چرت بزنید

در برخی از کافه های ژاپن شما می توانید در یک تختخواب نرم و بسیار راحت چرت بزنید. در این کافه ها حتی می توانید یک هدفون درخواست کرده و به موسیقی دلخواهتان گوش دهید. در صورت نیاز، پرسنل کافه شما را بیدار کرده و برایتان قهوه می آورند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.