دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ)  که با نام دادگاه لاهه نیز شناخته می‌شود با انتشار اطلاعیه‌ای در پایگاه اینترنتی رسمی خود اعلام کرد: جلسات علنی رسیدگی به شکایت ایران علیه آمریکا به دلیل مسدود شدن اموال بانک مرکزی ایران در آمریکا از روز دوشنبه ۸ اکتبر (۱۶ مهرماه) آغاز خواهد شد و تا روز جمعه ۱۲ اکتبر (۲۰ مهرماه) ادامه خواهد یافت.

ایران پیش از این در سال ۲۰۱۶ دعوایی را علیه آمریکا به دلیل ضبط و توقیف اموال بانک مرکزی به استناد عهدنامه مودت مطرح  کرد که بنابر اعلام دیوان بین‌المللی دادگستری، جلسه استماع دعوی ایران در ارتباط با مصادره اموال بانک مرکزی از سوی دولت واشنگتن در دادگاه عالی سازمان ملل به‌صورت علنی برگزار می‌شود .

دیوان بین‌المللی دادگستری هفته گذشته نیز پس از بررسی شکایت دیگر کشورمان از آمریکا در اعتراض به بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن، به نفع ایران رای داد و برای آمریکا قرار موقت صادر کرد مبنی بر اینکه واشنگتن باید تحریم‌های خود علیه ایران را که تامین کالاهای بشردوستانه شامل دارو و درمان، تجهیزات کشاورزی و تامین قطعات و خدمات حمل و نقل هوایی را هدف قرار می‌دهد، لغو کند.

این دادگاه تاکید کرد که این تحریم‌های آمریکا خسارات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت و جان مردم ایران را به خطر می‌اندازد و بعلاوه آمریکا باید کانال‌های پرداخت پول برای واردات این کالاها به ایران را تضمین کند.

دادگاه لاهه همچنین از دو طرف خواست تا از هر اقدامی که منجر به تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا می‌شود و رسیدگی به این پروند را سخت‌تر می‌کند، پرهیز کنند. اما آمریکا ساعاتی از اعلام این رای نگذشته بود که اعلام کرد از پیمان مودت با ایران خارج می‌شود. توافقی که پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ میان تهران واشنگتن به امضا رسید و روابط اقتصادی و دیپلمکاتیک شامل مسائل کنسولی را مشخص می‌کند. ایران با ستناد به این پیمان که باوجود انقلاب اسلامی کماکان میان دو کشور برقرار است، شکایت خود از آمریکا را در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.