به گزارش نشریه آلمانی "دی سایت"، دولت ایالتی بایرن آلمان بر بازگشت سریع پناهندگان از این ایالت به ایتالیا بر اساس قواعد دوبلین اصرار دارد، اما دولت ایتالیا نمی خواهد اجازه نشستن هیچ پرواز چارتر حامل پناهندگان در فرودگاه های کشورش را بدهد.

"ماتئو سالوینی"، وزیر کشور ایتالیا در واکنش به این تصمیم مقامات ایالت بایرن این طور گفته است که اگر کسی در برلین و یا بروکسل تصمیم داشته باشد که ده ها تن از مهاجران را با پروازهای غیر مجاز چارتر در ایتالیا تخلیه کند باید بداند که هیچ فرودگاهی برای این منظور در دسترس نخواهد بود. ما فرودگاه های خود را می بندیم همان گونه که بنادر خود را بسته ایم.

خبرگزاری آلمان روز شنبه گزارش داد که مقامات ایالت بایرن یک پرواز اخراجی پناهندگان به ایتالیا را آماده سازی می کنند. این خبرگزاری با استناد به اطلاعات کارکنان فرودگاه مونیخ این خبر را اعلام کرد. برنامه ریزی شده بود که نیروهای امنیتی پلیس بایرن یک پرواز چارتر حاوی پناهجویان را که بر اساس قواعد دوبلین باید درخواست پناهندگی آن ها در کشور ایتالیا انجام می شد را تا این کشور مشایعت کنند. بر اساس این گزارش بسیاری از این پناهجویان که مراحل اخراج آن ها به ایتالیا نهایی شده بود نیجریه ای بودند. این پروازها قرار بود از امروز (دوشنبه) با کمک پلیس فدرال آلمان انجام شود. همچنین یک پرواز چارتر اخراج پناهندگان از مونیخ هم برای 17 اکتبر برنامه ریزی شده است.

نخست وزیر ایالت بایرن آلمان از حزب سوسیال مسیحی در ماه جولای یک دفتر دولتی برای مسئله پناهندگی را در این ایالت بازگشایی کرد که هدف اصلی این دفتر جدید اخراج سریع تر پناهندگانی است که با درخواست پناهندگی آن ها مخالفت شده است.

"هورست زیهوفر"، وزیر کشور آلمان از حزب سوسیال مسیحی هم تلاش می کند تا با ایتالیا به توافقی برای بازگرداندن سریع پناهندگان به آلمان دست یابد. در اینجا مسئله پناهندگانی مطرح است که اولین بار به ایتالیا وارد شده اند و باید بر اساس قواعد دوبلین از این کشور درخواست پناهندگی کنند. البته مذاکرات وزیر کشور آلمان با همتای ایتالیایی خود در این باره تا به حال نتیجه ای نداشته است.

در نیمه ابتدایی  سال جاری میلادی، آلمان حدود 10.748 درخواست برای بازگرداندن پناهندگان به ایتالیا بر اساس قواعد دوبلین را ارائه داده است که بر اساس اطلاعات وزارت کشور آلمان تنها 1.692 مهاجر به ایتالیا بازگردانده شده اند. اگر انتقال این پناهندگان در عرض شش ماه میسر نشود آلمان برای درخواست پناهندگی آن ها مسئول خواهد بود.

روزنامه ایتالیایی "لا رپوبلیکا" گزارش داده است که آلمان می خواهد بازگشت مهاجران به ایتالیا را تسریع کند و از این مسئله سخن می گوید که برای آن امکان استفاده از پروازهای چارتر فراهم شود.

"گونتر بورکهارت"، مدیر اجرایی سازمان حمایت از پناهدگان آلمان موسوم به " پروازول" مخالف اخراج پناهندگان به ایتالیا است. وی در این باره می گود که پناهندگان در این کشور اکثرا در خیابان ها اقامت دارند چرا که به ندرت به آن ها کمک ارائه می شود. محافل پلیس آلمان هم بازگرداندن پناهندگان به ایتالیا را روندی بدون مشکل نمی دانند. در یک روند اخراج، پلیس فدرال آلمان باید چندین ساعت در فرودگاه منتظر بماند تا نیروهای امنیتی پلیس ایتالیا اجازه پذیرش را بدهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.