احتمالا ویدئویی را که اینستاگرام علی دایی شب گذشته منتشر کرد را همگی دیده اید. ویدئویی از روند بازسازی روستاهایی که با کمک این ستاره بی مانند فوتبال ایران درحال بازسازی است. 

بعد از زلزله سال قبل کرمانشاه ، شرایطی ایجاد شد که برای کمک رسانی به آسیب دیدگان ، نیاز بود تا در خلاء عدم اطمینان مردم به نهادهای خیریه ، سلبریتی ها پا پیش بگذارند و مردم را برای کمک به زلزله زدگان محروم بسیج کنند. در میان همه این چهره ها ، چند نفری بیش از دیگران به چشم آمدند و نقشی کلیدی در این بسیج همگانی داشتند. علی دایی در کنار نرگس کلباسی و ، جواد خیابانی و صادق زیباکلام !

در این جمع هم بی تردید دایی به دلیل شخصیت خاصش بیش از بقیه توانست در بسیج همگانی نقش داشته باشد. او پای کار ایستاد و سعی کرد تختی وار کمک کند به حل مشکل زلزله زده ها. 

فقط در یک مورد در جمع اوری کمک های جنسی و اقلام ضروری ۲۱ پالت کالاهای کودک از کشورهای خارجی به ایران فرستاده شد و ایرانیان خارج از کشور در اروپا به نام علی دایی چنین کمکی به کودکان زلزله زده کردند. 

درباره کمک های نقدی هم همه می دانند که او چقدر کمک جمع آوری کرده و این کمک ها را چگونه صرف ساخت و ساز در آن مناطق کرده است.

علی دایی اما از اینکه احضار شده ، گفته می شود حساب های بانکی اش را بسته اند و طوری برخورد شده که انگار متهمش کرده اند ، دلخور است.

 

بدون تردید این حق نهادهای نظارتی است که بررسی کنند تا خدای ناکرده کسی مثل یک هنرپیشه جوان سواستفاده از اعتماد مردم نکرده باشد اما از سوی دیگر حرف درست علی دایی هم این است که این سرمایه اجتماعی و قدرت سلبریتی ها را طوری تخریب نکنیم که در دفعات بعدی که کشور نیاز به بسیج اجتماعی داشت ، سلبریتی ها جایگاه اجتماعی شان را نزد افکار عمومی از دست نداده باشند.

اینکه علی دایی در ویدئوی منتشر شده اش می گوید دوست دارد به جای گل هایش ، مردم او را به نام شخصیتش بشناسند ، سرمایه ای است که برای رسیدنش به آن هم خودش زحمت کشیده و هم جامعه ورزش ایران برایش هزینه پرداخته است. او یک سرمایه بین المللی برای ماست و یادمان باشد خدای ناکرده علی دایی را تا زمانی که دارد در مسیر مردم و برای مردم گام بر می دارد ، خرابش نکنیم.

اول به یقین برسیم و اگر برای ادای توضیحات دعوتش می کنیم ، نوع برخوردمان با او به مانند یک متهم نباشد.

تخریب یکی مثل علی دایی آن هم برای بسیج همگانی کمک ، می تواند اثرات سوء برای آینده جامعه مان باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.