یک منبع سیاسی بلندپایه در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار اظهار کرد: "کارزار انگشت گزیدن" به مدت چهار هفته از یک سو میان ائتلاف "الفتح" به ریاست هادی العامری و از سوی دیگر محور مورد حمایت آمریکا ادامه داشت و این کارزار از شبی که برخی از احزاب سیاسی از جمله حزب "الحل" به ریاست جمال الکربولی پیوستن به ائتلاف "النواة" (مورد حمایت مقتدی صدر) را نپذیرفتند، آغاز شد.

روزنامه الاخبار فاش کرد که به نامه‌هایی دست یافته که از سوی برت مک‌گورک، فرستاده ویژه ریاست جمهوری آمریکا به عراق و ثامر السبهان، سفیر سابق عربستان در بغداد به منظور تاثیر بر مواضع رهبران بارز عراق برای آن‌ها ارسال شده است.

 

یکی از این پیام‌ها، پیام السبهان است که به گوشی الکربولی ارسال شده و وی در این پیام گفته است: جمال، ائتلاف با "العامری و هم‌پیمانانش" به معنای "رزرو یک بلیت یک طرفه" است.

این منبع که در تمامی فعالیت‌ها قبل از انتخاب رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق حضور داشته ادامه داد: آمریکایی‌ها بعد از مطمئن شدن‌شان از شکست حیدر العبادی(نخست وزیر عراق) برای تصدی مجدد پست نخست وزیری در جریان جلسه پارلمان درباره وقایع بصره تلاش زیادی را برای انتخاب نهایی گزینه عادل عبدالمهدی به عنوان یک نخست وزیر توافقی کردند.

این منبع افزود: در جلسات میان احزاب عراقی جریان الحکمت به ریاست عمار حکیم ائتلاف سائرون را تحت فشار قرار داد تا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ائتلاف الفتح مبنی بر درخواست برای استعفای حیدر العبادی شرکت نکند.

این منبع سیاسی بلندپایه تصریح کرد: ترس الحکمت به این دلیل بود که در واقع برگزاری این کنفرانس مطبوعاتی به معنای ائتلاف سائرون و الفتح بود، به عبارت دیگر این مساله یعنی تشکیل فراکسیون اکثریت بدون نیاز به مشارکت جریان الحکمت و طرف‌های دیگری که در نشست میان احزاب عراقی در هتل بابل حضور داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.