هند در ماههای اخیر واردات نفت ایران را کاهش داده اما قصد دارد در نوامبر که تحریمها علیه صادرات نفت ایران آغاز می‌شود، همچنان از تهران نفت خریداری کند. با وجود خرید کمتر پالایشگاه‌های هندی، ایران در اوت همچنان سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند ماند.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در دهلی‌نو به خبرنگاران گفت: ما درباره موضوع معافیت با همه مقامات مربوط صحبت می‌کنیم. ما باید نیاز پالایشگاههای داخلی خود را تامین کنیم.

پرادهان اظهار کرد: برنامه دو شرکت نفتی هند برای واردات نفت ایران در نوامبر با وجود تهدید تحریم‌های آمریکا اعلام شده است. هند هنوز از این‌که آمریکا آیا به این کشور معافیت از تحریم‌های ایران را خواهد داد، حرفی نشنیده است.

بر اساس گزارش پلاتس، یک مقام وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که واشنگتن همچنان سرگرم بررسی معافیت‌ها برای برخی از کشورها است. وی گفت: ما به مذاکره درباره سیاست ایران خود با کشورهای دیگر سراسر جهان و پیامد وضع مجدد تحریم‌هایی که تحت توافق هسته‌ای ایران، پیش از این معلق شده یا برای آنها معافیت صادر شده بود ادامه می‌دهیم. هدف ما این است که واردات نفت از ایران را هرچه سریع‌تر در حد امکان تا چهارم نوامبر به صفر برسانیم. ما آماده هستیم با کشورهایی که واردات‌شان را بر مبنای موردی کاهش می‌دهند، همکاری کنیم.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از ژوییه اعلام کرده که دولت آمریکا درخواست‌ها برای معافیت از تحریم‌ها را از سوی شماری از کشورها بررسی خواهد کرد. تحلیلگران همچنان انتظار دارند این معافیت‌ها معدود و اندک باشند.

هند خواستار معافیت از تحریم‌های آمریکا بوده و مذاکرات رده‌بالایی در دهلی نو در سپتامبر میان وزرای خارجه و دفاع هر دو کشور انجام گرفت.

در آن زمان پمپئو راه را برای اعطای معافیت از تحریم‌ها برای هند باز گذاشت و گفت: بسیاری از کشورها هستند که به زمان بیشتری نیاز دارند ما با آنها همکاری خواهیم کرد و مطمئنا نتیجه‌ای پیدا می‌کنیم که منطقی باشد.

واردات نفت هند از ایران در دوره تحریم‌های قبلی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز بود. پس از این‌که تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ برداشته شد، پالایشگاه‌های دولتی هندی واردات نفت ایران را افزایش دادند، زیرا تهران تخفیف‌های چشمگیری برای حمل محموله‌ها عرضه کرد. بعلاوه ایران مدت اعتبار ۶۰ روزه را برای خرید نفت عرضه کرد که پیشنهاد بسیار جذابی برای پالایشگاه‌های هندی بود.

قیمت‌های فعلی نشان می‌دهد تصمیم هند برای ادامه واردات نفت ایران منطقی به نظر می‌رسد، زیرا گریدهای نفتی ایران در مقایسه با رقیبان‌شان ارزان‌تر هستند. در بخش غرب هند، نفت سنگین ایران ۲.۷۰ دلار در هر بشکه ارزان‌تر از گرید مارس آمریکا در اکتبر بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.