مجله اشپیگل محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را مورد انتقاد قرار داد و از دولت این کشور خواست، سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد عربستانی را مشخص کند که سه‌شنبه گذشته وارد کنسولگری ریاض در استانبول ترکیه شده و هنوز از آن بیرون نیامده است.

به نوشته این مجله، درباره خاشقجی که یکی از نویسندگانش بود، یکی از این دو سناریو رخ داده است، یا او داخل کنسولگری کشورش در استانبول سر به نیست شده یا گروه ۱۵ نفره نیروهای امنیت ویژه عربستان که در زمان حضور خاشقجی وارد کنسولگری شدند، او را ربوده و به عربستان منتقل کرده‌اند.

این مجله آلمانی ولیعهد عربستان را مسؤول وقوع هرگونه حادثه بد برای خاشقجی دانست چرا که سازمان‌های اطلاعات خارجی آلمان پیرامون سیاست‌های بی‌پروای بن سلمان هشدار داده بودند. این سازمان‌ها اعلام کردند، نتیجه این سیاست‌های بی‌پروا خطراتی از قبیل ابتذال سیاسی و بی‌مبالاتی است که ولیعهد درباره کشورهای منطقه دارد و آماده انجام ماجراجویی‌های نظامی، مالی و خطرات سیاسی است.

در این راستا، اشپیگل نوشت، ناپدید شدن خاشقجی نخستین حادثه نیست که اثبات می‌کند عربستان نه تنها منشأ امنیت در منطقه نبوده بلکه منشا نگرانی و برهم زدن امنیت منطقه محسوب می‌شود.

این مجله دلیل آن را سیاست‌های نسنجیده‌ای عنوان کرد که شاهزاده جوان در خصوص تعدادی پرونده‌ها دنبال می‌کند از جمله این سیاست‌ها شکست او در جنگ یمن است که تبلیغ می‌کرد این جنگ چند هفته هم طول نمی‌کشد و او پیروز این نبرد خواهد بود، در حالی که این جنگ چهارمین سال خود را پشت سر می‌گذارد و به جای اینکه انصارالله را از بین ببرد این جنبش متجاوزان در شهرهای عربستان را موشک‌باران می‌کند.

مجله مذکور همچنین به سیاست غلط دیگر بن سلمان اشاره کرد که سعد حریری، نخست وزیر لبنان را در حالی که در ریاض بود مجبور کرد استعفا کند؛ مساله‌ای که پیش از این سابقه نداشت.

اشپیگل به دیگر سیاست‌های نگران کننده ولیعهد جوان مانند بازداشت تعدادی زیادی از شاهزاده‌ها و بازرگانان سعودی و اجبار آنها برای بخشیدن بخشی از دارایی خود یا سرمایه‌گذاری در پروژه ساخت شهر ساحلی نیوم در شمال عربستان اشاره کرد.

این مجله همچنین به قطع روابط عربستان با کانادا، محروم کردن ۷۰۰۰ دانشجوی سعودی از ادامه تحصیل در کانادا و محاصره قطر توسط عربستان، امارات، بحرین و مصر هم گریزی زد و نوشت، این محاصره در تحقق اهداف و در راس آن تضعیف دوحه به لحاظ سیاسی و مالی و منزوی کردن آن در سطح بین‌المللی شکست خورده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.