روسیا الیوم گزارش داد، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کارولیای جنوبی آمریکا در رابطه با جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر اتهام علیه ریاض درباره قتل خاشقجی واقعیت داشته باشد این امر برای روابط آمریکا و عربستان ویرانگرخواهد بود و  همچنین بهای سنگینی در انتظار این کشور خواهد بود؛ «چه از نظر اقتصادی و چه به شکل‌های دیگر».

وی افزود: لازم است که ما از آنچه اتفاق افتاده مطلع شویم و ریاض باید اطلاعات و پاسخ‌های واضح و صادقانه‌ای درباره محل این روزنامه‌نگار ارائه دهد.

گراهام گفت که با باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا و بن کاردن، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره نگرانی‌های مشترک درباره خاشقجی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش رسانه‌های مختلف، هشدار گراهام به عربستان به منظور سوء استفاده سیاسی از موضوع خاشقجی در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا است، چراکه موضوع این انتخابات در آمریکا به شکل غیر منتظره‌ای بسیار برجسته شده است.

پیشتر باب کروکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا، کریس کونز، سناتور دموکرات و از اعضای این کمیته و کریس مورفی، از دیگر اعضای کمیته روابط خارجه به همراه جری کانلی، نماینده کمیته روابط خارجه کنگره آمریکا در بیانیه‌ای پاسخ فوری مسؤولان عربستانی درباره سرنوشت خاشقجی را خواستار شدند.

 

کریس مورفی، عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته بود: اگر این خبر درست باشد که عربستانی‌ها جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را به کنسولگری‌شان در ترکیه کشانده و او را در آنجا به قتل رسانده‌اند، در این صورت باید روابطمان را با عربستان کاملا قطع کنیم.

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی NBC آمریکا نیز در گزارشی طولانی نکات مهمی را در رابطه با این روزنامه نگار مطرح کرده است.

بنا بر این گزارش، جمال خاشقجی به کنسولگری عربستان رفت تا مدرکی دال بر جدایی از همسر سابقش دریافت کند تا بتواند با خدیجه، نامزد ترک خود ازدواج کند.

NBC در گزارش خود به نقل از چهار منبع مطلع آورده است: اینگونه به نظر می‌رسد که ناپدید شدن خاشقجی زمانی اتفاق افتاده که وی اقدام به دریافت اسناد مربوط به طلاق از همسر قبلی خود و ازدواج با یک زن ترک دیگر کرده بود.

بر اساس این گزارش، خاشقچی پیشتر برای دریافت مدارک لازم به سفارت عربستان در واشنگتن مراجعه کرده بود اما از وی خواسته شد که به کنسولگری عربستان در استانبول برود.

یکی از دوستان خاشقجی می‌گوید که این مساله نگرانی‌های نامزد جمال را نسبت به اینکه دامی برای او پهن شود را افزایش داده بود.

NBC به نقل از دو منبع دیگر آورده است که مسؤلین کنسولگری در استانبول پس از حضور خاشقجی خواستار مراجعه وی در روز دیگری (دوم اکتبر) شدند و این روزنامه نگار در همان روزی که برای مراجعه وی به کنسولگری تعیین شده بود، ناپدید شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.