نماگر بازار سرمایه پس از چند روز اصلاح و نزول، امروز روندی صعودی یافت و به کانال ۱۸۰ هزار واحدی بازگشت.

در معاملات امروز، پنج میلیارد و ۳۵۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۸ هزار و ۵۸۹ میلیارد ریال در ۲۶۴ هزار نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و ۶۵۴ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۲۰۰ واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۴۲ واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

شاخص آزاد شناور نیز پنج هزار و ۶۰۴ واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) چهار هزار و ۴۷۸ واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز ۹ هزار و ۸۰۰ واحد افزایش یافت.

در معاملات امروز نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فملی (ملی صنایع مس) و پارس (پتروشیمی پارس) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص وارد کردند.

صدرشینی پتروشیمی ها

گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۴۱۹ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۹۰۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه بانک ها به ارزش یک هزار و ۷۱۸ میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش یک هزار و ۶۱۹ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه فرآورده های نفتی با دادوستدی به ارزش یک هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال قرار گرفت و گروه خودرو نیز با معاملاتی به ارزش یک هزار و ۱۸۸ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

بازگشت فرابورس به کانال ۲ هزار واحدی

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۴۹ پله رشد کرد و در جایگاه ۲ هزار ۳۰ واحدی قرار گرفت.

در بازار فرابورس، بیش از یک هزار و ۸۷۹ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از هفت هزار و ۹۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

رشد شاخص بورس پس از تکمیل روند اصلاح

بهزاد صمدی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افت شاخص بورس در روزهای گذشته را ناشی از رفتار هیجانی دانست و گفت: با خروج بازار از وضعیت کنونی و تکمیل روند اصلاح، تعادل دوباره برقرار می شود و شاخص کل با از سرگیری روند صعودی می تواند از مرز ۲۰۰ هزار واحد نیز عبور کند.

وی افزود: بررسی تحولات اخیر نشان می دهد که عزم دولت برای کنترل بهای ارز، جدی است؛ از این رو پیش بینی می شود که بازار بورس پس از انتشار گزارش‌های ۶ ماهه به سراغ تک سهم هایی برود که از نظر بنیادی دارای ارزش باشند.

این کارشناس بازار سرمایه به افت شاخص در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: افت شاخص در روز یکشنبه، تحت تاثیر کاهش بهای سهام مرتبط با ارز رخ داد که البته بیشتر جنبه روانی و هیجانی داشت و پس از چند روز دوباره به تعادل خواهد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.