سیدحسن هاشمی امروز در مراسم تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنوان توسعه کسب و کارهای سلامت دیجیتال در کشور در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: اهمیت سلامت و نقشی که فناوری های نوین در جهت رفاه حال مردم و دسترسی بیشتر به تشخیص و درمان دارند بر کسی پوشیده نیست.

وی گفت: متاسفم از اینکه در ایران در این حوزه نتوانسته ایم فضای مناسبی را برای استعدادهای خوبی که در این زمینه وجود دارد فراهم کنیم و عمده فعالیت های فناوری سلامت به تشخیص و درمان محدود شده است و نیازهای مردم به روش سنتی در حال تامین است.

وی گفت: بسیاری از این نیازها هزینه بر و با روش سنتی و گران تمام می شود اما امیدوارم با این تفاهم نامه حرکت های جدیدی شروع شود تا بتوانند به رفاه و آسایش مردم در حوزه سلامت کمک کنند تا هزینه کمتری برای خدمات متحمل شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به نمونه های موجود در زمینه سلامت دیجیتال گفت: حق مردم است که از خدمات متعددی از جمله تصویربرداری، سونوگرافی، ام آر آی و سی تی اسکن در همه جای کشور بهره مند شوند. در صورتی که اگر اعتبار وجود داشته باشد تهیه فضا و دستگاه به راحتی امکان پذیر است اما در کنار دستگاه و فضا نیاز به یک متخصص رادیولوژی است.

وی افزود: ما در طرح تحول سلامت بیش از یک چهارم تخت های بیمارستانی موجود را به مجموعه تخت ها اضافه کردیم و تا ۵۰۰ دستگاه سونوگرافی در مراکز متعدد سراسر کشور اختصاص دادیم.

هاشمی یادآور شد: ما در سال کمتر از ۲۰۰ نفر متخصص رادیولوژی تربیت می کنیم و با وجود اینکه این رشته پرطرفدار است اما هزینه زیادی برای این تربیت رادیولوژیست صرف می شود.

وی افزود: به تازگی یکی از شرکت های دانش بنیان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طرحی را ارائه کرده که ما را از وجود مستقیم رادیولوژیست بی نیاز می کند. به این ترتیب یک دیپلمه با چند آموزش به اپراتوری تبدیل می شود که با کمک دوربین و دستورات حرکتی که متخصص به وی می گوید می تواند تصویر را تهیه کرده و آن را منتقل کند. به این ترتیب در مرکز اصلی اساتید و دستیاران می توانند آن تصویر را مشاهده کنند و دستور لازم را ارائه دهند. این موضوع هم به کاهش هزینه منجر می شود و هم زمینه خدمت را فراهم می کند.

وی یادآور شد: ۵۰ هزار نفر به ستاد وزارت بهداشت مراجعه می کنند و این نشان می دهد که ما در خدمات دیجیتال عقب هستیم و باید فرآیندهایی تعریف شود تا بتوان خدمات را توسعه داد تا افراد بتوانند از آن استفاده کنند.

هاشمی تاکید کرد: معاونت های مختلف وزارت بهداشت باید از حوزه خدمات دیجیتالی بهره مند شوند و از کارهای سنتی پرهیز کنند، سنت خوب است اما در حوزه علم مضر است و هر جا که تعارض منافع پیدا کردیم باید منافع مردم را در نظر بگیریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.