برات آلبایراک، وزیر دارایی ترکیه، از کاهش قیمت محصولات برای مقابله با تورم خبر داد.

او روز سه‌شنبه ضمن فراخواندن مردم به جنبش ملی در برابر افزایش هزینه‌های زندگی، اعلام کرد بخش خصوصی ترکیه پذیرفت برای مقابله با تورم قیمت برخی محصولات را دست‌کم ده درصد کاهش دهد.

وزیر دارایی ترکیه -که داماد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، است- وعده یک جنگ تمام عیار علیه تورم را داده است که در ماه سپتامبر به بالاترین میزان طی ۱۵ سال گذشته رسید که حدود ۲۵ درصد است. به نظر می‌رسد اظهارات وی اندکی به بازار امید داد و ارزش لیر ترکیه در برابر دلار کمی افزایش یافت. به این ترتیب روز گذشته هر دلار به ارزش ۶.۱۵ لیر مبادله شد.

لیر ترکیه در سال جاری ۳۸ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد که موجب افزایش شدید قیمت‌ها و از بین رفتن اعتماد به یکی از اقتصاد‌های نوظهور بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاران شد. اردوغان خودش به دلیل مداخلات مکرر در سیاست‌های پولی و مخالفت با افزایش نرخ بهره در کاهش ارزش پول ترکیه نقش داشت.

بانک مرکزی ترکیه سرانجام نرخ بهره خود را در ماه گذشته افزایش داد و به ۲۴ درصد رساند که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۴ است. اما از دیدگاه اقتصاددانان اقدامات دیگری هم برای مقابله با افزایش قیمت‌ها ضرورت دارد.

آلبایراک در سخنان روز گذشته خود گفت مبارزه با تورم و تلاش برای ثبات قیمت‌ها تنها با کار دولت و نهاد‌های دولتی محقق نمی‌شود. 

او افزود: کاهش قیمت‌ها از سوی بخش خصوصی دست‌کم ده درصد خواهد بود و تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

یکی دیگر از طرح‌های پیش بینی شده ثبات قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال و تسریع برقرار دوباره مالیات بر ارزش افزوده است. وزیر دارایی ترکیه به اینکه چه محصولاتی شامل این طرح‌ها می‌شوند اشاره‌ای نکرد، اما از مردم ترکیه خواست از کسبه‌ای خرید کنند که به این طرح‌ها پایبند هستند. اردوغان هم پیشتر از مردم خواسته بود افزایش قیمت‌های غیرمعمول را گزارش دهند. وی گفت دولت در مصادره اموال مغازه‌های متخلف هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.