این روزنامه عرب زبان ادامه داد: عصر روزی که واشنگتن تحریمهای نفتی و گازی ایران را به مرحله اجرا گذاشت، به چند دلیل به در بسته خورد ،که به نظر می رسد همین عوامل باعث اتخاذ مواضع واقع بینانه تری از سوی واشنگتن شود.

عامل اول، عدم همراهی بسیاری از دولتها برای پیوستن به تحریمها بود، که در مقدمه آنها، دولتهای اروپایی و هند قرار دارند، بویژه آنکه هند در روز گذشته اعلام کرد که دو شرکت هندی خواستار خرید نفت خام ایران هستند.

عامل دوم، فشار بازارها و نیاز آن به تقاضای نفت است؛ همانطور که تقاضای نفت هند، بر صحبتهای زنگنه در این مورد صحه می گذارد.

عامل سوم: آمریکایی ها نگران آن هستند که قادر به کنترل افزایش قیمت نفت نباشند و در واقع دریافته اند که چشم پوشی از ذخایر نفتی ایران به این سادگی هم نیست.

این عوامل واشنگتن را بر آن داشته است تا این بار به صورت جدی، به قائل شدن استثناهایی برای برخی دولتها در مورد پایبندی به تحریمهای ایران، فکر کند. نیاز امریکایی ها به اقدامات پیش گیرانه آنها را بر ان داشته است تا مجبور به امتیاز دهی شوند. در همین رابطه، رویترز به نقل از یک مسئول دولتی آمریکا نقل کرده است که واشنگتن در حال بررسی استثناهایی برای دولتهایی است که تا حدی برای کاهش واردات نفت ایران تلاش کرده اند. در ادامه، این مساله تاثیر مثبتی بر بازارها گذاشته و موجب کاهش چشم گیر قیمت نفت می شود.

اما در مقابل، با اینکه نقشه ترامپ در مورد به صفر رساندن صادرات نفت ایران شکست خورده، موفقیت ایران نسبی است؛ چرا که این مساله به معنای وارد نشدن ضرر هنگفتی به حجم صادرات نفتی آن نیست، همانطور که در هفته اول اکتوبر، صادرات ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در روز، به ۱.۱ میلیون بشکه رسید.

این خطرات، هماهنگی ایران با مسکو را بویژه در سایه تلاشهای آمریکا برای دخالت در تولیدات اپک و دیگر دولتهای صادر کننده نفت، ضروری می کند. این در حالی است که سعودیها با درخواستهای آمریکا در مورد درخواست افزایش تولید نفت از روسها، همراهی کرده اند.

در همین راستا، در روز گذشته وزیر خارجه روسیه، سرگئی لائوروف با همتای ایرانی خود، جواد ظریف، مکالمه ای تلفنی داشت که طی آن در مورد همکاری در زمینه انرژی، صحبت کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.