این رسانه عرب زبان ادامه داد: در این میان، بحران فعلی که مربوط به روزنامه سعودی، جمال خاشقجی و احتمال کشته شدن او در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه است نیز به لیست طولانی بحرانهایی اضافه می شود که بن سلمان در رابطه با هر یک از آنها با انتقادات گسترده ای رو به رو شده است، که می تواند موجب متشنج شدن روابط عربستان با بسیاری از دولتها شود.

محقق دانشگاه «رایس» آمریکا، کریستین اولریشسن، در این باره می گوید: این دیدگاه در واشنگتن در حال تقویت شدن است که عربستان سعودی به رهبری بن سلمان در معرض اقدامات متهورانه و نسنجیده ای قرار گرفته است که سعودیها توجهی به عواقب آن ندارند، از جمله محاصره قطر، بازداشت سعد حریری، اختلاف با کانادا و جنگ یمن.

در همین رابطه، ولی عهد سعودی به دلیل بازداشت سعد الحریری در اکتبر سال گذشته و واداشتن او به تقدیم استعفایش، در معرض انتقادات گسترده ای قرار گرفت.

در مورد دخالت عربستان در جنگ یمن، سازمان های بین المللی بسیاری، سعودیها و امارات را متهم به ارتکاب جنایتهای جنگی در یمن نمودند.

پرونده محاصره دولت قطر نیز از دیگر اقدامات عربستان است که موجب شد سعودیها در سطوح اجتماعی، حقوقی و اقتصادی، در معرض فشارهای زیادی قرار بگیرند.

در سطح داخلی، عربستان طبق سیاست «مشت آهنین» که بن سلمان در پیش گرفت، با مخالفان خود برخورد کرد، اما این سیاست، بویژه از سوی موسسه های حقوقی بین المللی با مخالفت گسترده ای مواجه شد. این سیاست بن سلمان زمانی به اوج خود رسید که چندین نفر از شاهزاده ها و تاجران سعودی به اتهام فساد در هتل ریتز کارلتون در ریاض بازداشت شدند.

اما گذشته از این، مساله روزنامه نگار سعودی، جمال خاشقجی، که از روز سه شنبه در استانبول مفقود شده است، روابط ترکیه و عربستان را تهدید می کند و تحلیلگران هشدار می دهند در صورتی که قتل او ثابت شود، این اتفاق عواقب وخیمی برای روابط متشنج بین ریاض و انکارا خواهد داشت.

بسمه مومنی، از محققان دانشگان واترلو کانادا، بر این عقیده است که در صورت اثبات مرگ خاشقجی، تصویر ولی عهد سعودی بیش از پیش در واشنگتن و دیگر پایتخت های کشورهای غربی مکدّر شده و قطعا روابط عربستان و ترکیه در پی این ماجرا بدتر می شود.

جیمز دورسی، دیگر تحلیلگر مسائل سیاسی نیز مساله خاشقجی را دارای تبعاتی سخت در خارج از عربستان دانسته و به دشواری هایی اشاره می کند که این کشور در یمن با آن مواجه است و ممکن است هم پیمانان غربی آن در مورد ممنوعیت فروش سلاح به ریاض، به توافق برسند.

از سوی دیگر، اولریشسن معتقد است در صورت اثبات ارتباط سعودیها با مرگ خاشقجی، احتمالا یک بحران دیپلماتیک بزرگ بین دو کشور عربستان و ترکیه شعله ور می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.