با وجود انتقاداتی که بعضا نسبت به حجم نقدینگی موجود مطرح می‌شود، روند رو به رشد آن هم‌چنان ادامه دارد. آخرین آماری که بانک مرکزی از تغییرات نقدینگی اعلام کرده نشان می‌دهد که حجم ‌آن با رشد ۲۰.۵ درصدی نسبت به مردادماه سال گذشته تا ۱۶۴۶ هزار میلیارد تومان ثبت شده است؛ این رقم در مقایسه با ۱۳۶۶ هزار میلیارد تومان مرداد ۱۳۹۵ تا بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رشد دارد. هم‌چنین نسبت به  اسفندماه سال گذشته ۷.۸ دهم درصد رشد دارد. این در حالی است که در مقایسه با ۱۶۰۲ هزار میلیارد تومان تیرماه امسال نیز حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان در یک ماه افزایش داشته است.

اما درمجموع با وجود رشد مستمر نقدینگی، از سرعت آن در مردادماه سال جاری تا حدی کاسته شده است؛ به‌طوری که در مردادماه سال گذشته نسبت به همین ماه در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۴.۳ درصد افزایش داشته که این رشد برای سال جاری به ۲۰.۵ دهم درصد می‌رسد.

از مجموع نقدینگی ۱۶۴۶ هزار میلیاردی موجود، حدود ۱۴۱۵ هزار میلیارد تومان مربوط به شبه پول یعنی مجموع سپرده‌های بانکی مردم بوده و تا ۲۳۱ هزار میلیارد تومان دیگر به پول در گردش اختصاص دارد.

در حالی با وجود حجم بالای نقدینگی، تولید با کمبود منابع مواجه است که چندی پیش همتی - رئیس کل بانک مرکزی - که از ابتدای حضورش در این بانک، انتقاداتی زیادی نسبت به روند رو به رشد نقدینگی در سال‌های اخیر مطرح کرده است، در جلسه‌ای که با مدیران عامل بانک‌ها داشت، بر اهمیت مهار آن و هدایت به سمت تولید تاکید کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.