روزنامه «واشنگتن‌پست» بامداد جمعه (به وقت تهران) در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع مطلع نوشت مقام‌های ترکیه‌ای به دولت آمریکا گفته‌اند که فایل‌های صوتی و ویدئویی در اختیار دارند که ثابت می‌کند «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول شکنجه شده و سپس به قتل رسیده است.

بنا بر این گزارش، این فایل‌ها نشان می‌دهد که خاشقچی پس از ورود به کنسولگری بازداشت شده، به قتل رسیده و سپس تکه تکه شده است. به گفته مقامات، فایل صوتی مدرکی است که به نحوی «متقاعد‌کننده‌تر و وحشتناک‌تر» از شواهد دیگر، نشان می‌دهد تیم سعودی مسئول قتل خاشقچی است. 

یکی از افراد مطلع از این فایل صوتی که خواسته نامش منتشر نشود، به واشنگتن‌پست گفته است: «این فایل صوتی از داخل سفارت (کنسولگری) نشان می‌دهد که پس از ورود جمال، چه بر سر او آمده است. می‌توانید صدای و او مردانی را که عربی صحبت می‌کنند، بشنوید. می‌توانید بشنوید که چطور او را بازجویی کردند، شکنجه دادند و سپس به قتل رساندند.»

یک فرد دیگر هم که در جریان محتوای این فایل صوتی قرار دارد، می‌گوید می‌توان شنید که این مردان خاشقچی را کتک می‌زنند. 

بنا بر این گزارش، وجود همین شواهد است که موجب شده تا مقام‌های سعودی بلافاصله حکومت سعودی را مسئول قتل خاشقچی معرفی کنند. با این حال، مقام‌های ترکیه‌ای نگران هستند انتشار عمومی این فایل صوتی نحوه جاسوسی آن‌ها از اماکن دیپلماتیک خارجی را افشا کند.

مشخص نیست که آیا مقام‌های آمریکایی این فایل‌های صوتی و تصویری را شنیده و دیده‌اند یا نه، اما مقام‌های ترکیه‌ای می‌گویند محتوای این فایل‌ها را برای واشنگتن تشریح کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، در کاخ سفید، کنگره و در جامعه اطلاعاتی آمریکا به شکلی فزاینده این جمع‌بندی در حال شکل‌گیری است که خاشقچی به قتل رسیده و مسئول قتل هم عربستان سعودی است. بخشی از این جمع‌بندی به واسطه گزارش‌هایی که آمریکا پیشتر در اختیار داشته است. آن گزارش‌ها نشان می‌داده که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دستور بازداشت خاشقچی را صادر کرده است. مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر این گمانه را مطرح کرده‌اند که احتمالا هدف تیم ۱۵ نفره اعزام‌شده به کنسولگری این بوده که این روزنامه‌نگار را بازداشت کنند و به عربستان بازگردانند و نه اینکه او را بکشند.

روز پنج‌شنبه چندین عضو سنای آمریکا گفتند که اطمینان دارند که خاشقچی در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم گفت در اینکه این روزنامه‌نگار زنده باشد، «تردید» دارد، اما در عین حال این مسئله نباید مانع فروش سلاح به عربستان باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.