سی ان بی سی نوشت، چندین عضو اوپک به رهبری عربستان و لیبی بشکه های جدید نفتی را در ماه سپتامبر وارد بازار کردند تا کاهش تولید ایران جبران شود. تحریم های آمریکا صادرات نفت ایران را به تدریج کاهش داده است.

اوپک که ۱۵ کشور عضو آن هستند ، پیش‌بینی کرده تقاضای نفت در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کاهش می‌یابد و اعلام کرد دورنمای رشد اقتصادی مخصوصاً در بازارهای نوظهور در حال کاهش است. این سازمان پیش بینی کرد تا پایان ۲۰۱۸ تولید نفت توسط کشورهای غیرعضو اوپک مثل آمریکا بیشتر خواهد بود.

این گزارش درست سه هفته قبل از مهلت آمریکا به خریداران نفت برای توقف واردات نفت ایران ، سومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک، اعلام شده است. نگرانی در مورد توانایی کارتل برای جبران نبود نفت ایران باعث افزایش قیمت نفت به رکورد ۴ ساله ۸۶ دلار شده است.

طبق اطلاعات چندین منبع مستقل ، در ماه سپتامبر اوپک تقریبا ۳۲.۸ میلیون بشکه در روز نفت پمپ کرد که نسبت به ماه اوت ۱۳۲ هزار بشکه افزایش داشت.

عربستان سعودی در ماه سپتامبر ۱۰۸ هزار بشکه نفت اضافی تولید کرد و تولید خود را به ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز رساند. خلید الفلیح ، وزیر انرژی عربستان اخیرا گفته که این کشور ۱۰.۷ میلیون بشکه نفت در روز در این ماه پمپ کرده و این مقدار را در ماه نوامبر بالا خواهد برد.

لیبی هم ۱۰۳ هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کرد. تولیدنفت لیبی به خاطر درگیری‌های داخلی طولانی مدت آن ، دچار نوساناتی شده بود که رو به بهبود است.

افزایش تولید عربستان و لیبی، ۱۵۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را جبران میکند، در حالی که مقدار کلی تولید ۳.۴ میلیون بشکه در روز کاهش داشته است. ایران اعلام می کند همچنان به تولید نفت زیر ۳.۸ میلیون بشکه در روز ادامه می دهد.

تولید نفت در آنگولا ، نیجریه و امارات هم افزایش یافته است. تولید نفت ونزوئلا به خاطر بحران اقتصادی این کشور همچنان رو به کاهش است و سایر اعضای اوپک تولید خود را ثابت نگه داشته اند.

اوپک انتظار دارد در ۲۰۱۹ مصرف نفت خام ۱.۳۶ میلیون بشکه نفت افزایش یابد یعنی ۵۰ هزار بشکه کمتر از پیش‌بینی قبلی آن. تولید کشورهای غیر اوپک با کاهش ۳۰ هزار بشکه ای ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

اوپک اعلام کرد روند تولید در سه ماهه سوم نشان دهنده ضعف در بازار جهانی سوخت در زمستان است ، علت آن هم بیشتر تقاضای کمتر گازوئیل در اروپاست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.