الجزیره گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی امری وحشتناک است و ما به طور جدی این مساله را دنبال می‌کنیم و منتظر نتایج تحقیقات عربستان در این باره هستیم.

وی گفت که به زودی و در یک تماس تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان درباره این پرونده بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

ترامپ افزود که وی به زودی درباره مشارکت استیون منوچن، وزیر خزانه داری آمریکا در کنفرانس سرمایه‌گذاری در ریاض که قرار است ۲۳ تا ۲۵ ماه آتی میلادی (دوم تا چهارم آذر) به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار شود، تصمیم خواهد گرفت.

قرار بود که رسانه‌های مختلف آمریکایی در این کنفرانس شرکت کنند اما پس از جریان خاشقجی بیشتر این رسانه‌ها و حتی شخصیت‌های بین‌المللی از تصمیم خود منصرف شدند.

این درحالی است که فشارها در داخل کنگره آمریکا مبنی بر موضع‌گیری قوی در برابر ریاض در حال افزایش است.

در همین راستا، ۲۳ تن از اعضای مجلس سنای آمریکا ضمن انتقاد از واکنش وزارت خارجه این کشور نسبت به ناپدید شدن خاشقجی، از اعتماد ترامپ درباره انجام یک تحقیق شفاف و همه‌جانبه به "حکومتی که مخالفان را سرکوب می‌کند"، ابراز ناامیدی کردند.

نمایندگان مجلس سنای آمریکا اظهار کردند که که این پرونده مستلزم صدور یک بیانیه قوی از سوی آمریکا است که چنین رفتاری را تحمل نخواهد کرد.

در همین راستا، برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمونت آمریکا گفت که فهمیدن حقیقت درباره قضیه خاشقجی و مجازات مسؤولین آن مهمتر از سود قراردادهای دفاعی است. اکنون زمان آن فرا رسیده که روابط واشنگتن و ریاض را ارزیابی کنیم که آیا این روابط منافع و ارزش‌های آمریکا را ارتقا می‌دهد یا نه؟

از سوی دیگر، "دیان فاینشتاین"، سناتور ایالت کالیفرنیا در سنای آمریکا تصریح کرد: اگر کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه ثابت شود، این امر نقض کننده کنوانسیون وین بوده و بیانگر افزایش غیر قابل قبول نبرد ولیعهد عربستان با منتقدان خود است.

وی افزود: چنانچه دست داشتن مقامات سعودی در این قضیه اثبات شود، آمریکا باید بلافاصله تمامی معاملات تسلیحاتی خود با ریاض را متوقف کند و به حمایت خود از ائتلاف عربی تحت رهبری آمریکا در یمن پایان دهد.

اعضای جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا نیز هشدار دادند که در صورت اثبات کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان روابط بین واشنگتن و ریاض طبق روال کنونی ادامه نخواهد یافت و حتی یکی از این نمایندگان اعمال تحریم علیه این کشور را بعید ندانست.

از سوی دیگر، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی گفت وگو کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.