مقامات انگلیسی در حال تهیه فهرستی از مقامات امنیتی و دولتی سعودی هستند که ممکن است در پی مشخص شدن نتیجه تحقیقات درباره سرنوشت نامعلوم جمال خاشقجی، تحت تحریم قرار بگیرند؛ این مطلب را نشریه ایندیپندنت به نقل از منابع نزدیک به ریاض و لندن منتشر کرده است

براساس این گزارش، این فهرست که وزارت خارجه انگلیس در حال تهیه آن است، در صورتی که مقامات لندن تصمیم بگیرند همتایان سعودی خود را تحریم کنند، به کار خواهد آمد. براساس متمم قانونی موسوم به «مگنیتسکی» که سال جاری از سوی مجلس عوام انگلیس تصویب شد، دولت این کشور می‌تواند تحریم‌هایی را علیه مقامات خارجی متهم به نقض حقوق بشر اعمال کند، یا با هماهنگی اتحادیه اروپا ممنوعیت‌هایی در زمینه تجارت و مسافرت برای مقامات خارجی متهم وضع کند.

یک منبع مطلع که از مشاوران پیشین دولت انگلیس است به ایندیپندنت گفته است که مقامات اطلاعاتی و دیگر مسئولان دولتی در این زمینه توضیحاتی را به دولت ارائه کرده‌اند؛ این منبع گفت که تهیه این فهرست در ابتدای امر صرفا یک سناریوی پیشنهادی مکتوب بود اما «اکنون قطعا به یک احتمال واقعی تبدیل شده است.»

 

جمال خاشقجی، نویسنده مشهور سعودی، حدود ۱۰ روز پیش برای انجام امور مربوط به ازدواجش با نامزد ترکیه‌ای‌اش به همراه او به کنسولگری سعودی در استانبول مراجعه کرد، با این حال ترجیح داد که به تنهایی وارد عمارت کنسولگری شود، اما پس از گذشت ساعاتی متمادی هیچ خبری از وی به دست نیامد و ساختمان کنسولگری را ترک نکرد. مسئله‌ای که به سرعت به تیتر اصلی رسانه‌ها تبدیل شد.

بررسی دوربین‌های مداربسته در اطراف کنسولگری از سوی مقامات ترکیه‌ای نشان می‌دهند که وی وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شده اما از آن خارج نشده است.

جمال خاشقجی از نویسندگان مشهور عربستانی است که انتقاداتی شدید به سیاست‌های سران سعودی داشته و یادداشت‌هایی را علیه خاندان حاکم بر این کشور نگاشته است.

اعضای پارلمان انگلیس نیز به تازگی با نگارش نامه‌ای خطاب به جرمی هانت، وزیر خارجه این کشور خواهان انجام یک تحقیق مستقل بین‌المللی درباره سرنوشت نامعلوم جمال خاشقجی، نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور سعودی شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.