روزنامه &#۳۹;ینی شفق&#۳۹; با انتشار گزارشی با عنوان &#۳۹;یا اجازه و یا اخراج&#۳۹; به تشریح سرنوشت خاشقچی پرداخت و نوشت: سرنوشت خاشقچی همچنان از سوی مقامات امنیتی ترکیه در حال بررسی است و آنها در تحقیقات خود بر روی احتمال قتل این روزنامه نگار عربستانی و دفن جسد وی در محل کنسولگری و یا سایر نقاط متمرکز شده اند و به همین دلیل همه نگاه ها به ساختمان کنسولگری و محل اقامت سرکنسول عربستان در فاصله ۳۰۰ متری ساختمان کنسولگری دوخته شده است.

به نوشته این رسانه، مذاکرات آنکارا با ریاض به منظور ورود ماموران امنیتی ترکیه به ساختمان کنسولگری و خانه سرکنسول عربستان در استانبول به منظور بازرسی دقیق همچنان ادامه دارد و در همین ارتباط وزارت خارجه ترکیه مهلتی را معین کرده و چنانچه اجازه بازرسی صادر نشود، همه کارکنان کنسولگری عربستان از ترکیه اخراج خواهند شد.

بنابر اعلام این رسانه، دیروز ۱۱ نفر از سوی آل سعود برای همکاری با ترکیه در خصوص تعیین وضعیت خاشقچی وارد استانبول شده اند و امروز جلسه ای را با مقامات امنیتی ترکیه برگزار خواهند کرد تا در خصوص همراهی با ماموران امنیتی ترک برای بازرسی از کنسولگری به توافق برسند.

این رسانه نزدیک به حزب حاکم ترکیه مدعی شد که ماموران ترک در بازرسی ابتدایی از ساختمان کنسولگری فقط اجازه مشاهدات از داخل بنا را داشته و مجاز به حفاری از نقاط مشکوک و کندن نقطه خاصی از ساختمان و محوطه را نداشتند.

به نوشته این رسانه، واحدهای اطلاعاتی ـ امنیتی ترکیه قتل و تکه تکه کردن جنازه خاشقچی و دفن آن در یکی از دو آدرس مشکوک داخل ساختمان کنسولگری و یا منزل سرکنسول عربستان را می دهند.

به ادعای ینی شفق، پلیس امنیت با همکاری ماموران اطلاعاتی همه رفت و آمدهای ماه اخیر مقامات کنسولگری را بررسی کرده اند و به همین دلیل در تحقیقات و بررسی فقط به دو آدرس موجود (کنسولگری و منزل سرکنسول) اکتفا نخواهند کرد، بلکه آدرس های دیگری نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت، چرا که در روز ناپدید شدن خاشقچی، یک مینی بوس متعلق به کنسولگری به اطراف محله &#۳۹;پندیک&#۳۹; استانبول رفته و ۶ ساعت و نیم دیگر به محل کنسولگری بازگشته است و به همین دلیل پلیس ترکیه مشکوک به دفن جنازه تکه تکه شدن خاشقچی در آدرس های مشکوک است و به همین علت به حفر و جستجوی مکان های مشکوک مبادرت خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است که سرکنسول عربستان در پنج روز گذشته تاکنون از محل اقامت خود بیرون نیامده و دیروز نیز آمدن پسر سرکنسول به منزل پدر بسیار مشکوک به نظر رسید، چرا که وی فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه استانبول است.

روزنامه های کارار، ینی شفق و &#۳۹;استار&#۳۹; نیز دیروز با انتشار گزارشی مدعی شدند که بر اساس گزارش مندرج در روزنامه &#۳۹;واشنگتن پست&#۳۹;، بعضی مقامات آنکارا به کاخ سفید اطلاع داده اند که پلیس ترکیه به فیلم شکنجه و قتل خاشقچی دست یافته و این روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان توسط ماموران ریاض کشته و تکه تکه شده است. 

شبکه &#۳۹;خبر.۷ &#۳۹; نیز در همین ارتباط گزارشی را با استناد به شبکه خبری &#۳۹;سی.ان.ان&#۳۹; آمریکا منتشر کرد و نوشت: مقامات ترکیه به اسناد و مدارکی از سوی جاسوسان غربی مبنی بر قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان دست یافته اند.

روزنامه &#۳۹;ینی آکیت&#۳۹; نیز با انتشار گزارشی نوشت: ناپدید شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان و احتمال قتل وی هر روز فشار افکار عمومی و رسانه ای را بر حکومت ریاض بیشتر می کند، به طوری که واکنش ها علیه این اقدام احتمالی عربستان روز به روز تشدید می شود.

به نوشته این رسانه، بسیاری از روزنامه های جهان و مقامات بلندپایه کشورها نسبت به رفتار ریاض انتقاد کرده و خواستار پاسخگویی شفاف &#۳۹;محمد بن سلمان&#۳۹; ولیعهد سعودی شده اند.

ینی آکیت افزود: حکومت عربستان در تدارک برگزاری همایشی با عنوان &#۳۹;ابتکار سرمایه گذاری آینده&#۳۹; در تاریخ اکتبر سال جاری در ریاض را دارد، اما برگزاری آن به دلیل ناپدید شدن خاشقچی نامشخص است، چرا که بسیاری از افراد مدعو، سفر خود را به عربستان به حالت تعلیق درآورده اند.

رسانه های مهمی مانند &#۳۹;نیویورک تایمز&#۳۹;، &#۳۹;اکونومیست&#۳۹; و &#۳۹;لس آنجلس تایمز&#۳۹; از جمله نشریاتی هستند که از حضور در کنفرانس ابتکار سرمایه گذاری آینده انصراف داده اند.

به نوشته این رسانه، &#۳۹;ریچارد برانسون&#۳۹; میلیاردر انگلیسی، مذاکره با صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان را متوقف کرد و &#۳۹;ارنست مونیز&#۳۹; وزیر انرژی در دولت &#۳۹;باراک اوباما&#۳۹; رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز اعلام کرد که از پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری موسوم به &#۳۹;نئوم&#۳۹; کناره گیری کرده و همکاری او در آینده، بسته به مشخص شدن حقایق مربوط به ناپدید شدن خاشقچی خواهد بود.

روزنامه &#۳۹;صباح&#۳۹; از رسانه های نزدیک به حزب حاکم ترکیه دیروز مدعی قتل خاشقچی شد و با انتشار گزارشی نوشت: ساعت مچی خاشقچی با تلفن آیفون شخصی وی مرتبط بوده و این گوشی موبایل در اختیار نامزد وی پیش از ورود به کنسولگری قرار گرفته است و به همین دلیل همه صداها در لحظه قتل این روزنامه نگار عربستانی در این گوشی ضبط شده است.

بعضی از رسانه های خبری ترکیه با انتشار گزارش هایی مدعی قتل خاشقچی توسط محافظان شخصی بن سلمان ولیعهد سعودی شدند.

روزنامه &#۳۹;سوزجو&#۳۹; در شماره امروز خود با انتشار یادداشتی تحت عنوان &#۳۹;خاشقچی را ترامپ کشت&#۳۹; به قلم &#۳۹;حُسنی محلی&#۳۹; به نوعی از هماهنگی حکومت ریاض با کاخ سفید در قتل احتمالی روزنامه نگار مشهور عربستانی خبر داد و نوشت: حکومت ریاض، چنین اقدام پرحاشیه ای را بدون کسب اجازه از روسای خود در آمریکا انجام نمی دهد.

به نوشته این روزنامه نگار فعال در رسانه خبری سوزجو، &#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; بارها طی سخنان تحقیرآمیزی خطاب به مقامات کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات تاکید کرده است که بدون کمک آمریکا این کشورها دوام نخواهد آورد، خب با چنین شرایطی آیا نباید تاملی بیشتر در موضوع ناپدید شدن خاشقچی داخل کنسولگری عربستان داشت و آیا نباید سوالی مبنی بر کسب تکلیف ریاض از واشنگتن در مفقود کردن خاشقچی به اذهان عمومی خطور کند.

&#۳۹;نیلگون تک فیدان گوموش&#۳۹; روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ترک با انتشار مقاله ای با عنوان &#۳۹;بحران جدید در خاورمیانه&#۳۹; در روزنامه &#۳۹;حریت&#۳۹; به موضوع ناپدید شدن خاشقچی پرداخت و نوشت: بر سر خاشقچی چه آمد. در حالی که پرسشگری ها و ادعاهای متعدد در مورد خاشقچی مطرح است، این حادثه باعث شده تا منطقه با بحران جدیدی مواجه شود.

وی بیان کرد: خاشقچی از دستگیری شماری از ولیعهدهای سابق و کارفرمایان عربستان از سوی بن سلمان و آزادی آنها در ازای دریافت میلیونها دلار جریمه نقدی، انتقاد کرده بود و همچین از دستگیری روزنامه نگاران نیز انتقاد می کرد و به بحران میان عربستان و قطر نیز واکنش نشان داده بود. 

وی در این مقاله آورده است: اگر چه با روی کار آمدن ترامپ، موازنه ها به نفع ریاض تغییر یافت و با آغاز تحریم های جدید علیه تهران، موقعیت عربستان تقویت شد، اما شواهد اخیر نشان می دهد که فشار بر ریاض به منظور روشن شدن وضعیت خاشقچی برای بن سلمان غیرقابل باور است، چرا که هم ترامپ و هم پمپئو از عربستان خواستار پاسخی شفاف شده اند و همچنین حتی کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا با تهیه نامه ای خواستار اتخاذ تدابیر تند علیه ریاض شد. 

&#۳۹;برهان الدین دوران&#۳۹; روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ترک با انتشار مقاله ای تحت عنوان &#۳۹;نظم منطقه ای و رسوایی ناشی از حادثه خاشقچی&#۳۹; در روزنامه صباح نوشت: در حادثه خاشقچی، دایره ای که در اطراف ریاض شکل گرفته است، رفته رفته تنگ تر می شود و از یک سو هر روز جزئیات جدیدی از حادثه فاش می شود، از سوی دیگر فشارهای دیپلماتیک بر روی ریاض افزایش می یابد تا جایی که اسامی تیم ۱۵ نفری قتل خاشقچی در روزنامه صباح منتشر شد و اقامتگاه سرکنسول در کانون سوءظن ها قرار گرفت و از احتمال وجود اسناد صوتی در مورد قتل خاشقچی سخن به میان آورده می شود. 

به نوشته وی، ترامپ نیز با اعمال فشار مجلس سنا، لحن خود نسبت به ریاض را تغییر داد و پر واضح است که برخلاف تصور مقامات سعودی، این حادثه کتمان نخواهد ماند و در زمره حوادثی نیست که فاعل آن مجهول بماند.

دوران افزود: ترامپ پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا با عربستان و امارات تماس برقرار کرده که این سیاست ترامپ موجب تقویت جرات و جسارت این کشورها شد تا جایی که بن سلمان با رسیدن به مقام ولیعهدی، بسیاری از مخالفان خود را دستگیر، نابود و یا تبعید کرد و در این گونه اقدامات، پشتیبانی واشنگتن را داشت، اما در مورد اقدام علیه خاشقچی، بی گمان بن سلمان فکر نمی کرد که فشار همه جانبه جهانیان باعث واکنش تند کاخ سفید و سنای آمریکا علیه خود شود.

خاشقچی ۵۹ ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

به رغم تلاش قضایی، اطلاعاتی و پلیسی دولت ترکیه و ادعای بدون سند رسانه های خبری به نقل از منابع ناشناس، هنوز وضعیت خاشقچی نامشخص است.

دولت ترکیه که بررسی وضعیت او را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است.

هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(۱۰ مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیررسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که او از ساختمان کنسولگری خارج نشده است.

رسانه های ترکیه، قتل در ساختمان کنسولگری، ربایش و قتل در محلی دیگر و نیز ربایش و زنده بودن خاشقچی را سه گزینه محتمل در مورد او اعلام می کنند.

همزمان با تلاش عوامل پلیسی، پنج روز پیش دادستانی کل استانبول تحقیقات قضایی را درباره پرونده خاشقچی را آغاز کرد و به رغم تلاش قضایی، اطلاعاتی و پلیسی دولت ترکیه و ادعای بدون سند رسانه های خبری به نقل از منابع ناشناس، هنوز وضعیت خاشقچی نامشخص است.

دولت ترکیه که بررسی وضعیت او را در اولویت کاری خود قرار داده، تاکنون نتیجه آخرین بررسی های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه ای را در اظهار نظر در باره وضعیت خاشقچی در پیش گرفته اند.

ترامپ رییس جمهوری آمریکا درباره ناپدید شدن خاشقچی در استانبول دو روز پیش مدعی شد که ماموران و بازپرس های آمریکایی در این باره با ترکیه همکاری می کنند، ولی رسانه های ترکیه به نقل از یک مقام دولت آنکارا این ادعای ترامپ را دروغ خواندند.

&#۳۹;رجب طیب اردوغان&#۳۹; رییس جمهوری ترکیه نیز دو روز پیش بار دیگر با تاکید بر ضرورت تعیین سرنوشت خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول گفت: همه ابعاد حادثه ناپدید شدن خاشقچی را بررسی کرده ایم چرا این رویداد در کشور ما رخ داده و هرگز در خصوص وضعیت این روزنامه نگار عربستانی سکوت نخواهیم کرد.

وی افزود: بلافاصله پس از شنیدن خبر ناپدید شدن خاشقچی، به وزارت خارجه، وزارت دادگستری و سازمان اطلاعات دستورات لازم برای پیگیری این حادثه را دادم، به طوری که همه اقدامات ضروری از جمله ورود و خروج ها به ترکیه توسط ماموران امنیت و اطلاعات تحت کنترل شدید قرار گرفت و همچنان تا روشن شدن وضعیت این روزنامه نگار عربستانی، عملیات امنیتی و اطلاعاتی ما ادامه دارد.

رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: ساختمان کنسولگری عربستان مورد بازرسی ماموران امنیتی ـ اطلاعاتی ما قرار گرفت و با قاطعیت اعلام می کنم که تلاش عوامل پیگیر این حادثه از جمله مقامات وزارت خارجه، وزارت دادگستری و مقامات اطلاعاتی همچنان ادامه دارد و اکنون نمی توانم بر اساس اطلاعات و احتمالات دریافتی، ارزیابی خاصی را بیان کنم اما در خصوص وضعیت خاشقچی نگرانی هایی داریم.

پلیس ترکیه تصاویر و ویدئوی ورود و ترددهای مشکوک ۱۵ دیپلمات سعودی به استانبول را که به ادعای رسانه‌های ترکیه تیم ترور خاشقچی بودند، منتشر کرد.

همچنین رسانه های ترکیه اسامی ۱۵ تبعه عربستان را که در پرونده ناپدید شدن خاشقچی روزنامه نگار عربستانی متهم هستند، منتشر کردند.

رسانه های خبری ترکیه &#۳۹;الطبیقی&#۳۹; و &#۳۹;البستانی&#۳۹; دو نفر از این افراد را ماموران رده بالای امنیتی و از نزدیکان بن سلمان عنوان کرده اند.

خاشقچی روزنامه نگار مشهور عربستانی که از اعضای انجمن رسانه های ترک ـ عرب بوده است، از ۱۲ روز پیش و از زمان مراجعه به ساختمان سرکنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شد.

برخی منابع غیررسمی خبری مدعی قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان شده اند.

بر اساس شایعه منتشر شده، خاشقچی توسط ۱۵ ماموری که در روز و ساعت حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به کشور خود باز گشته اند.

خاشقچی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.