۱. تایوان

در شهر تایوانی جینگ تونگ (Jingtong)، غذایی با اسم توفو بد بو، شهرت بسیار زیادی دارد. طرز تهیه این غذا به این صورت است که ابتدا توفو ها به چهار قسمت مساوی تقسیم می‌شوند و بعد آن‌ها را در روغن داغ سرخ می‌کنند. نحوه سرو این غذا در کاسه‌ای است که توفو در آن قرار می‌گیرد و سس سویا به همراه هویج و کلم خردشده روی آن ریخته می‌شود. البته این غذا به‌هیچ‌عنوان چرب نیست اما کمی بوی نامطبوع می‌دهد که با بوی پنیر آبی قابل‌مقایسه است. این غذا به همراه یک نوشیدنی لیمویی تنها ۲ دلار برای شما آب می‌خورد.

غذای خیابانی در تایوان

غذای خیابانی در تایوان

۲. فرانسه
غذای خیابانی مشهور فرانسه، سوکا (socca) نام دارد که درواقع پنکیک‌های تهیه‌شده از آرد نخودچی است که مزه آن تا آخر عمر زیر زبان شما خواهد ماند. افراد بسیاری برای مزه کردن این میان وعده‌ی لذیذ صف می‌بندند. کارکنان این دکه‌ها در گرمای بسیار شدید کار می‌کنند و ماده‌ای عجیب را با ابزاری تخت که شبیه به تکه مقوای تاشده است، برش می‌دهند و پنکیک شما را در زمان بسیار کمی آماده می‌کنند. سوکا یکی از بهترین میان وعده‌های اروپایی است که در کشور فرانسه می‌توانید آن را امتحان کنید و مطمئن باشید که در هیچ جای دنیا مشابهش را پیدا نخواهید کرد.

غذای خیابانی در فرانسه

غذای خیابانی در فرانسه

۳. اسلوونی
از ابتدای فصل بهار تا آخر پاییز، هر جمعه را باید در میدان پوگاکارجف واقع در لیوبلیانا گذراند. این مکان در این روزها با غرفه‌های غذاها و نوشیدنی‌های خیابانی که نمایشگاهی از بهترین غذاهای اسلوونی را به راه می‌اندازند پر می‌شود. توریست‌ها و مردم عادی در این روز برای مصرف غذاهای بسیار لذیذ مثل سیب‌زمینی با سس پنیر آبی و کیک خامه‌ای توت‌فرنگی در این محل جمع می‌شوند. البته نکته‌ای که توجه بسیاری را جلب می‌کند، جمع آوری غذاهای باقیمانده در انتهای شب و تقسیم آن‌ها بین نیازمندان است.

غذای خیابانی در اسلونی

۴. رومانی
دونات رومانیایی یکی از بهترین میان وعده‌های این کشور است. این دونات به‌طورمعمول با پنیر خامه‌ای شور مزه‌ای پوشیده می‌شود که بسیار خوشمزه است. این میان وعده که برخی آن را به‌عنوان غذای اصلی هم مصرف می‌کنند لانگوسی کو برانزا (langosi cu branza) نام دارد. مطمئن باشید به یکی از این دونات‌ها اکتفا نخواهید کرد و دوباره به‌صف خریداران ملحق خواهید شد. اگر به سالینا توردا رفتید، حتماً ون‌هایی را خواهید دید که مردم برای خرید دونات پشت آن‌ها صف بسته‌اند.

غذای خیابانی در رومانی

غذای خیابانی در رومانی

۵. بانکوک
در بانکوک، مرکزی خیابانی به نام چاکرابونگز (Chakrabongse) قرار دارد و در این خیابان، کوچه‌ای به نام رامبوتوری واقع شده است که محل کار یک خانم با غرفه غذاهای خیابانی دوست داشتنی‌اش است. این غرفه بهترین چلو گوشت را سرو می‌کند. این غذا نام خاصی ندارد و منوی ویژه‌ای هم در این غرفه دیده نمی‌شود. علاوه بر این، پیرزن فروشنده حتی انگلیسی هم بلد نیست و شما باید با اشاره درخواستتان را به او بفهمانید. بااین‌حال در این رابطه به مشکل خاصی برنخواهید خورد چون‌که این زن تنها این یک غذا را سرو می‌کند! به گوشت در حال پخته شدن اشاره‌کنید و ۶۰ بات (واحد پول تایلند) به او بپردازید. می‌توانید در چهارپایه پلاستیکی‌ای که آن نزدیکی برای میزبانی از شما تدارک دیده شده است بنشینید و آماده صرف یکی از بهترین غذاهای دنیا باشید.

غذای خیابانی در بانکوک

غذای خیابانی در بانکوک

۶. کامبوج
در خیابان بانان هتل در بتامبنگ کامبوج غرفه‌هایی را می‌توانید پیدا کنید که برنج و گوشت می‌پزند. البته بسیاری از افراد این غذا را به‌عنوان وعده صبحانه استفاده می‌کنند. نکته جالب اینجاست که این فروشنده‌ها به میزان فروش خود توجه نمی‌کنند و زمانی که مواد غذایی تمام شود، دکه را تا روز بعد تعطیل می‌کنند. به همین دلیل هم بهتر است صبح اول وقت به آنجا سر بزنید تا با دکه بسته مواجه نشوید. این گوشت با مواد تقریبا شیرینی آغشته شده است و اندکی بوی دود ذغال می‌دهد. قیمت این غذا نزدیک به یک دلار است و بسیار سریع آماده می‌شود.

غذای خیابانی در کامبوج

غذای خیابانی در کامبوج

۷. کاتماندو
مومو یکی از غذاهای موردعلاقه نپالی‌ها است که عموما با سبزیجات، گوشت مرغ، گوساله یا بوفالو (برای هندوها) پر می‌شود. این غذای لذیذ در بیشتر دکه‌های غذاهای خیابانی کاتماندو سرو می‌شود. مومو ها در درون ظرف‌های کوچکی که از برگ موز ساخته‌شده‌اند سرو می‌شوند و در کنار آن‌ها هم سس‌های تندی قرار می‌گیرد. این مومو ها در منطقه تامل در کاتماندو به‌طور تقریبی با قیمت ۱۰۰ روپیه (برابر با حدود یک دلار) به فروش می‌رسند که اندکی گران هستند زیرا این منطقه بیشتر ناحیه‌ای توریستی است. بااین‌حال، صرف این هزینه برای خوردن مومو های آب‌دار و بسیار خوشمزه ارزشش را داد.

غذای خیابانی در کاتماندو

غذای خیابانی در کاتماندو

۸. مکزیک
لا تیلاپیا (La Tilapia) درست مقابل خیابان ویلا لس استرلا (Villa Las Estrella) در شهر تولوم واقع شده است. با رفتن به این مکان به کلبه‌ای کوچک ولی بسیار زیبایی برمی‌خورید که زنی مکزیکی در آن بهترین تاکوها، بوریتوها و سویچ‌های دنیا را سرو می‌کند. اگر گذرتان به این منطقه خورد حتما غذاهای این زن که با قیمتی کم‌تر از غذاهای این منطقه عرضه می‌شود را امتحان کنید. نه‌ تنها مزه‌ی غذا بسیار عالی است، بلکه در بشقاب‌های رنگارنگ زیبایی هم سرو می‌شود که سوژه‌ی مناسبی برای عکس‌های اینستاگرام فراهم می‌کند.

غذای خیابانی در مکزیک

غذای خیابانی در مکزیک

۹. شیلی
دکه غذایی کوچک که در انتهای شهر کوچک سن پدرو د اتاکاما (San Pedro de Atacama ) واقع شده است توجه بسیاری از توریست‌ها را به خود جلب می‌کند. شما در این مکان می‌توانید خوراکی‌‌های پیراشکی مانندی را بخرید که با گوشت و سبزیجات پر شده‌اند. این غذاها بسیار ارزان هستند و در حدود یک‌چهارم پوند قیمت دارند. لذت خوردن این غذا در طبیعت زیبای این منطقه تجربه‌ای است که هیچ‌گاه فراموش نخواهید کرد.

غذای خیابانی در شیلی

غذای خیابانی در شیلی

۱۰. ازبکستان
هر جای ازبکستان که باشید به نظر می‌رسد که هیچ‌گاه از دیگ‌های بزرگی که روی آتش قرارگرفته و پلوهای بسیار خوشمزه‌ای در آن‌ها در حال پخت است، دور نخواهید شد. مواد اولیه این پلوها، برنج، گوشت و سبزیجات است. یکی از اصلی‌ترین و خوشمزه‌ترین پلوها، توی پلو نام دارد که شامل دانه‌های نخود و کشمش می‌شود. این غذاها بیشتر از فرهنگ فارسی نشات می‌گیرد. امتحان آن‌ها خالی از لطف نیست.

غذای خیابانی در ازبکستان

غذای خیابانی در ازبکستان

منبع:لست سکند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.