خبرگزاری دولتی شینهوا اظهار کرد، یو کوان، رئیس اداره کار جبهه متحد حزب کمونیست چین که بر امور قومی و دینی نظارت دارد، در بازدید از منطقه سین‌کیانگ گفت: باید از رهبری حزب بر امور دینی حمایت شده و از نفوذ افراط‌گرایان دینی جلوگیری شود.

گزارش‌های منتشر شده از دستگیری اویغورها و سایر مسلمانان در چین انتقادات بین‌المللی را به دنبال داشته و موجب شده که آمریکا تحریم‌هایی را علیه مقامات و شرکت‌های متهم به سوء استفاده از حقوق بشر وضع کند.

چین می‌گوید، سین‌کیانگ با خطر شبه‌نظامیان اسلام‌گرای افراطی و جدایی‌طلبان مواجه است و اتهاماتی مطرح شده علیه خود در خصوص مساله سین‌کیانگ را تکذیب می‌کند.

شینهوا گزارش کرد، "یو" ابراز امیدواری کرد که  "اعضای حلقه‌های مذهبی، رسوم خوب و عشق به سرزمین مادری و ایمان خود را برای هدایت پیروانشان به سمت ایمان درست به کار گیرند و بر مبنای قوانین اقدام کنند و در توسعه سالم اسلام شریک باشند."

یو یکی از اعضای دبیرخانه کمیته مرکزی حزب کمونیست است.

از سوی دیگر، اخیرا چین به طور ضمنی به وجود اردوگاه‌های سری جهت نگهداری مسلمانان در اقلیم سین‌کیانگ اعتراف کرده است.

این اعتراف ضمنی بعد از ماه‌ها تکذیبیه پکن درباره وجود این اردوگاه‌ها و بعد از تغییر رویکرد حزب کمونیست چین درباره ادعاهای مربوط به این اردوگاه‌هاست.

روزنامه وابسته به حزب حاکم کمونیست چین چهارشنبه نوشت، اقدام به اصلاحاتی در قانون مبارزه با افراط‌گرایی کرده که به موجب آن به مقامات محلی اجازه داده می‌شود به آموزش و اصلاح شیوه افراد متاثر از افراط‌گرایی در مراکز بازپروری بپردازند.

این اصطلاح مراکز بازپروری که از سوی دولت استفاده می‌شود اشاره به شبکه بازداشتگاه‌ها و اردوگاه‌های سری دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.