روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارشی در خصوص سعود القحطانی منتشر کرده که گفته می‌شود عامل پشت پرده عملیات ربایش جمال خاشقجی در ترکیه است. وی مشاور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است که اخیرا جنجال گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است.

این روزنامه آمریکایی می افزاید که خاشقجی چند ماه قبل از ناپدید شدن به بقیه دوستان خود گفته است که تماس‌هایی را از یک مسئول عالی رتبه سعودی دریافت کرده است، مبنی بر اینکه به تبعید اختیاری خود پایان داده و به ریاض بازگردد. وی تضمین داده بود که خاشقجی بتواند شغلی نزدیک به محمد بن سلمان به دست بیاورد.

18-10-14-183946shah

بر اساس این گزارش خاشقجی به دوستان خود گفته بود که به پیشنهاد داده شده و مسئولی که این پیشنهاد را منتقل کرده اطمینان ندارد. این فرد سعود القحطانی بود.

واشنگتن پست می‌افزاید که قحطانی گرچه نسبت به سایر مشاوران بن سلمان برای غرب چهره‌ای شناخته شده نیست، اما در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس یکی از شناخته‌شده‌ترین مسئولان سعودی است. او یکی از سعودی‌هایی است که به دنبال منتقدان حاکمیت عربستان سعودی است تا آنها را به لیست سیاه خود اضافه کند.

بر اساس این گزارش، قحطانی در زمان اقدام عربستان برای محاصره اقتصادی قطر مروج اصلی افکار تحریک‌آمیز بوده است. از جمله مواضع وی ارائه پیشنهاد حفر کانالی برای تبدیل کردن قطر به یک جزیره بوده است. او همچنین همواره جزو اولین کسانی است که اخبار دروغین را در سایت‌های اجتماعی منتشر می‌کند.

قحطانی یکی از سرسخت ترین مدافعان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است و از سال 2003 در خدمت خاندان پادشاهی آل سعود بوده است. او به شدت پروژه‌های محمد بن سلمان برای ایجاد تمدن در کشور را قبول دارد و تلاش دارد موانع زیادی در مسیر آزادی بیان و انتقاد از ولیعهد عربستان ایجاد کند. خاشقجی معتقد بود که قحطانی یکی از عاملان اصلی تلاش محمد بن سلمان برای کنترل کامل رسانه‌های سعودی است.

قحطانی در مقاله‌ای که آوریل گذشته در شبکه العربیه منتشر کرده، خود را خادم محمد بن سلمان معرفی می‌کند و می‌گوید که شیفته چشم‌انداز وی برای ایجاد نوآوری در عربستان است. او تاکید کرده است که شخصاً از سوی ولیعهد عربستان مأمور شده تا نحوه اصلاح بروکراسی اداری در عربستان را بررسی کند.

قحطانی طی روزهای گذشته تلاش کرده منابع ترکیه که عربستان سعودی را به تلاش برای ربودن خاشقجی متهم می‌کنند، را به تمسخر بگیرد. وی هرگونه نقش عربستان در این توطئه را رد کرده است.

واشنگتن پست می‌افزاید که ربوده شدن خاشقجی باعث تمرکز مجدد بر سیاست‌های سرکوب‌گری عربستان ضد مخالفان حاکمیت خود شده است. این روزنامه تاکید می‌کند که قحطانی محور این تلاش‌ها است و عامل پشت پرده استراتژی هوشمند عربستان در این زمینه به شمار می‌رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.