وزیران خارجه تروئیکای اروپایی روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک آغاز تحقیقات درباره وضعیت «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را خواستار شدند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اسکای نیوز»، در بخشی از بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس آمده است: «باید تحقیقاتی معتبر برای روشن شدن حقیقت در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده، انجام شود. و اگر مشخص شد که نیاز است، افرادی که مسئول مفقود شدن جمال خاشقچی هستند، شناسایی شده و پاسخگو نگه داشته شوند.»

وزرای این سه کشور با بیان اینکه پرونده خاشقچی را با «نهایت جدیت» دنبال می‌کنند، نوشته‌اند: «ما تلاش‌های مشترک سعودی-ترکی در این ارتباط را تشویق کرده و از حکومت سعودی انتظار داریم پاسخی کامل و دقیق ارائه کند. ما این پیام را مستقیما به مقام‌های سعودی منتقل کرده‌ایم.»

خاشقچی که از پارسال به دلیل مخالفت با برخی سیاست‌های «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تبعید خواسته به واشنگتن را برگزید، از سه‌شنبه دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شده است.

بر اساس گزارش‌های متعددی که در رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه منتشر شده، احتمالا این روزنامه‌نگار پس از ورود به ساختمان کنسولگری بازداشت، شکنجه و کشته شده است. گفته شده که بدن وی بعد از قتل تکه تکه و به بیرون از ساختمان منتقل شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.