کوتوله‌های شگفت‌انگیز در خانه ایرانی‌ها

 شاید اگر ۱۰۰ سال پیش با بزرگ‌ترین دانشمندان هم درباره علم نانو صحبت می‌کردی به سختی علم توانایی کار کردن در تراز اتمی، مولکولی و فراتر از آن در ابعاد بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر را باور می‌کردند اما امروزه نانو در زندگی روزمره مردم نیز کاربرد دارد و حتی بچه های دبستانی هم تا حدودی با آن آشنایی دارند.

نانو ریشه یونانی «نانس» به معنی کوتوله است که سال‌ها پیش بسیار سخت می‌شد باور کرد که ذراتی به ابعاد یک میلیاردم بتواند در تمام عرصه‌های زندگی روزمره نقش داشته باشد اما حالا نانو به سفره‌های خانه‌های مردم آمده است، تا آن‌جا که امروزه در پیرامون ما به  هر طرف که روی بگردانیم از غذایی که می‌خوریم و لباسی که می‌پوشیم تا دارو و ماشین و کرم‌های پوستی که استفاده می‌کنیم، نانوذرات، نانوکامپوزیت و نانوموادی را می‌بینیم که از آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خارج شده است.

محققان ایرانی نیز در این عرصه خوش درخشیده‌اند تا جایی که امروز ایران مقام چهارم علم نانو را در دنیا دارد و فناوری‌ها و محصولات نانویی بسیاری برای استفاده مردم کشورمان عرضه شده است.

* خانه نانویی در نمایشگاه بین‌المللی نانو

این محصولات چند روزی است که در غرفه‌های مختلف در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران به معرض دید عموم گذاشته شده که از جمله این غرفه‌ها می‌توان به خانه نانویی اشاره کرد.

درست کنار درب ورودی سالن خلیج فارس در مسیر ورود به نمایشگاه نانو، پیش از آنکه از غرفه‌ها و محصولات دیگر بازدید کنید خانه نانویی را می‌بینید، یک غرفه کلبه مانند که در آن می‌توانید بیشتر لوازم منزل که بر پایه نانو تولید شده‌اند را مشاهده کنید و با دیدن این خانه نانویی بیشتر به اهمیت نانوفناوری و کاربرد آن در زندگی روزمره پی می‌برید.

در خانه نانویی رنگ عایق حرارت، رنگ ترک، پرده‌ و مبل ضد لک و آب، پوشش ضد رطوبت، یخچال و ماشین لباس‌شویی ضدباکتری، شیشه‌های دوجداره کم گسیل و دستگاه تصفیه هوا در چهار بخش اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و سالن نشیمن به نمایش گذاشته شده است.

* خواب راحت با نانوفناوری

در اتاق خواب خانه نانویی محصولات بسیاری به نمایش درآمده است.

تشک تخت خواب ضد باکتری، رنگ ترک، رنگ ضد باکتری، رنگ فوتوکالیستی ضد کثیفی، انواع لباس‌های آنتی باکتریال،  پارچه آب گریز، شیشه‌های نانویی مقاوم و محصولات دیگری در اتاق خواب خانه نانویی دیده می‌شود که وجود این محصولات در هر اتاق خوابی می‌تواند خواب راحتی را برای صاحب‌خانه رقم بزند.

پارچه ملحفه آنتی باکتریال دارای خاصیت آنتی‌باکتریال است که از نخ‌های پلی آمیدی حاوی نانوذرات نقره در بافت آن استفاده شده است. استفاده از نقره در تولید منسوجات، باعث پیشرفت در توسعه مراقبت‌های بهداشتی شده است.

نقره دارای خاصیت آنتی باکتریال است و با توجه به قابلیت بالای نانوذرات نقره در نفوذ، می‌تواند میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرد.

فرش ماشینی آنتی باکتریال با هدف جلوگیری از بو گرفتن فرش در اثر تماس عرق بدن با سطح آن تولید شده است.
استفاده از فرش‌های آنتی باکتریال به دلیل برخورداری از خواص مهمی چون ضد قارچ، ضد بو و ضد حساسیت بودن، برای بیماران و افراد دارای حساسیت‌های پوستی، چشمی و تنفسی بسیار مفید بوده و همچنین به دلیل تماس مستمر کودکان و افراد خانواده با فرش، سطح سلامتی افراد، خانه و خانواده‌ها را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد.

 بازدید از آشپزخانه خانه نانویی نیز خالی از لطف نیست، آشپزخانه‌ای که لوازم آن بیشتر آنتی‌باکتریال و ضد فاسد شدن است.

* نانو در آشپزخانه منازل

یخچال و ماشین لباس‌شویی ضدباکتری، حاوی نانوکامپوزیت‌های ضدباکتری پایه پلیمری بوده و باعث از بین بردن باکتری محیطی، کاهش عوامل بیماری‌زا و افزایش ماندگاری محتویات و میوه‌ها می‌شود.

شیرآلات نانویی آنتی باکتریال، هود، اجاق گاز، کابینت، سینک‌، ظرفشویی ضد لک و کثیفی با اعمال مشتقات سیلیس، سطح اصلاح شده و خواص ضد لک و آب به مقدار قابل توجهی بهبود یافته و اثر لک و کثیفی را از سطح دفع می‌کند.

دستگاه تصفیه آب که با استفاده از نانوغشاهای پلیمری سبب حذف آلاینده‌های موجود در آب می‌شود.

* نانو؛ همراه لحظات

نانوفناوری این روزها به یک همراه برای زندگی افراد بدل شده چرا که هر کدام از محصولاتی که شما در زندگی روزمره استفاده می‌کنید می‌تواند خاصیت نانوفناوری داشته باشد.

شیشه‌های کم گسیل که سبب بازتاب قابل توجه امواج مادون قرمز و ماوراءبنفش می‌شود.

رنگ عایق حرارت، دستگاه تصفیه هوا، پرده، مبل و فرش ضد آب و لک از لوازمی است که می‌توانید در اتاق نشیمن از آن استفاده کنید.

* بهداشت بیشتر با نانوفناوری

لوازم دیگری که در خانه نانویی به چشم می‌خورد لوازم بهداشتی است.

کاشی و آیینه ضدلک و آب، لوله بی‌صدای فاضلاب، کفپوش اپوکسی آنتی‌استاتیک و چینی بهداشتی که استفاده از نانوذرات نقره و ترکیبات مکمل در این وسایل سبب از بین بردن باکتری و بوهای نامطبوع می‌شود.


به گزارش فارس، محققان ایرانی حوزه فناوری نانو با تمام تلاش برای بهبود کیفیت محصولات خود تلاش می‌کنند و انتظار دارند برای فروش محصولات‌شان مورد حمایت مردم و مسؤولان قرار بگیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.