به گزارش منابع خبری، 9 دستگاه خودرو پلیس حامل تجهیزات تخصصی و فنی برای جستجوی دقیق محل وارد محوطه ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شد و تیم پلیسی مشترک ترکیه و عربستان فعالیت خود را تا ساعات پنج صبح امروز ادامه داد.

دیشب ابتدا تیم کارشناسان فنی عربستان وارد ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شد و دقایقی بعد تیم کارشناسان پلیس جنایی استانبول به همراه خودروهای حامل تجهیزات تخصصی جستجوی فنی و جنایی وارد این ساختمان شد.

 

در چند روز گذشته عربستان اجازه جستجوی فنی و تخصصی را به پلیس ترکیه نداده بود ولی با آغاز فعالیت کارگروه مشترک ترکیه و عربستان، این اجازه به تیم پلیس جنایی ترکیه داده شد.

اعضای هیات بازرسی عربستان پیش از آغاز کار خود در ساختمان کنسولگری، حدود دو ساعت با مقامات امنیتی و پلیسی ترکیه دیدار و مذاکره کردند.

قرار است تیم کارشناسی و پلیسی ترکیه و عربستان، ساختمان کنسولگری و محوطه آن را در ساعات پیش رو به صورت فنی با هدف تعیین احتمال قتل خاشقچی در این مکان جستجو کنند.

این تیم تحقیقاتی مشترک که تشکیل آن در گفت و گوی تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان نیز مورد تاکید قرار گرفت، پس از بررسی تخصصی موضوع، نتایج به دست آمده را به دولت متبوع خود اعلام و دو کشور به صورت مشترک نتیجه تحقیقات را اعلام خواهند کرد.

اردوغان و پادشاه عربستان دو شب پیش درباره خاشقچی به صورت تلفنی گفت و گو کرده و بر لزوم تشکیل تیم مشترک تحقیقاتی در این خصوص تاکید کردند.

دولت ترکیه برای بررسی موضوع ناپدید شدن خاشقچی درخواست تشکیل گروه کاری مشترک را داده بود که پنج روز پیش دو تیم از عربستان سعودی به شهر آنکارا و استانبول سفر کرده و با مقامات محلی ترک دیدار کردند.

هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(۱۰ مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیررسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که او از ساختمان کنسولگری خارج نشده است.

رسانه های ترکیه، قتل در ساختمان کنسولگری، ربایش و قتل در محلی دیگر و نیز ربایش و زنده بودن خاشقچی را سه گزینه محتمل در مورد او اعلام می کنند.

به رغم تشکیل تیم تحقیقاتی مشترک، دو روز پیش مقامات ریاض درخواست پلیس ترکیه برای بازرسی فنی ساختمان کنسولگری و اقامتگاه محمد العتیبی سرکنسول عربستان سعودی در استانبول را که به منظور تعیین سرنوشت خاشقچی ارائه شده بود، رد کرده بودند.

چند روز پیش روزنامه صباح ترکیه اعلام کرده بود که اتاق هایی از اقامتگاه و ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به علت وجود آثار احتمالی قتل خاشقچی، رنگ آمیزی شده است.

خاشقچی ۵۹ ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

دولت ترکیه که بررسی وضعیت او را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه ای را در اظهار نظر در باره وضعیت خاشقچی در پیش گرفته اند.

پلیس ترکیه چند روز پیش تصاویر و ویدئوی ورود و ترددهای مشکوک ۱۵ دیپلمات سعودی به استانبول را که به ادعای رسانه‌های ترکیه تیم ترور خاشقچی بودند، منتشر کرد.

همچنین رسانه های ترکیه اسامی ۱۵ تبعه عربستان را که در پرونده ناپدید شدن خاشقچی روزنامه نگار عربستانی متهم هستند، منتشر کردند.

رسانه های خبری ترکیه &#۳۹;الطبیقی&#۳۹; و &#۳۹;البستانی&#۳۹; دو نفر از این افراد را ماموران رده بالای امنیتی و از نزدیکان بن سلمان عنوان کرده اند.

خاشقچی روزنامه نگار مشهور عربستانی که از اعضای انجمن رسانه های ترک ـ عرب بوده است، از دو هفته پیش و از زمان مراجعه به ساختمان سرکنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شد.

برخی منابع غیر رسمی خبری مدعی قتل روزنامه نگار منتقد آل سعود از سوی ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان شده اند.

بر اساس شایعه منتشر شده، خاشقچی از سوی ۱۵ ماموری که در روز و ساعت حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به کشور خود باز گشته اند.

خاشقچی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.