خبرگزاری فرانسه گزارش داد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گزارشی درباره بحران قبرس به شورای امنیت داده است تا تلاش‌های جدید را برای مذاکرات میان رهبران دو منطقه‌ قبرس و پایان بحران در این جزیره احیا کرده باشد.

دبیرکل سازمان ملل در این گزارش اعلام کرد: خانم جین هول لوت، به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل مشورتهایی را آغاز کرده است که مشخص کند که آیا دو طرف اراده لازم برای بازگشت به میز مذاکرات دارند یا نه.

گوترش اعلام کرد: من بر این باورم که چشم‌انداز دستیابی به یک توافق جامع میان دو منطقه قبرس هنوز روشن و زنده است.

وی ادامه داد: ممکن است ایده‌های جدید برای دستیابی به یک توافق نهایی برای اتحاد دوباره دو منطقه قبرس لازم باشد و همچنین باید گام‌های بعدی برای مذاکرات به طور کامل فراهم و آماده شود.

گوترش اضافه کرد: پیش از آغاز مذاکرات رسمی باید مذاکرات مشورتی به سرپرستی خانم لوت آغاز شود.

دبیرکل سازمان ملل در حالی این اظهارات را بیان کرد که چندی قبل معاون وزیر امور خارجه یونان با بیان اینکه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که مذاکرات اتحاد دوباره دو بخش قبرس چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: من نمی‌توانم درباره ازسرگیری این مذاکرات تا پیش از پایان امسال امیدوار باشم. این مساله کاملا به آمادگی دو طرف و ترکیه بستگی دارد.

در مقابل پیشتر، رهبر قبرس ترک‌نشین اعلام کرده بود که روند پیشین مذاکرات صلح قبرس به پایان رسیده است. اکنون نیاز به یک بسته‌ توافقی استراتژیک در چارچوب زمانی معین است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.