نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت مدعی شد ایران یک بازیگر مسئول بین‌المللی نیست.

نیکی هیلی در نشست روز پنج‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل که موضوع آن درباره مسائل خاورمیانه بود، بار دیگر ایران را محور اصلی سخنان خود قرار داد و با تکرار اتهامات همیشگی خود علیه تهران مدعی شد: «برخی هنوز دچار این سوء‌تفاهم هستند که ایران یک بازیگر مسئول در عرصه بین‌المللی است و به قوانین جهان متمدن پایبند است، در حالی که موارد بسیار زیادی از رفتارهای ایران در تعارض با این باور است».

وی در ادامه برای توجیه تحریم‌های غیرقانونی اخیر آمریکا علیه ۲۰ شرکت و نهاد ایرانی، بخش عظیمی از سخنان خود را به تکرار ادعاهای بی‌اساس همیشگی مقامات آمریکا علیه ایران اختصاص داد و تهران را  به تلاش برای «گسترش نفوذ و قدرت خود از طریق زور»  و «نقض حقوق‌بشر» متهم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روزسه شنبه (۲۴ مهرماه) ۲۰ بانک و شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.بر اساس اعلام این وزارتخانه، بانک‌های ملت، مهر اقتصاد، سینا و پارسیان به همراه شرکت فولاد مبارکه اصفهان، تراکتورسازی ایران، گروه بهمن و چندین شرکت دیگر به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شدند.

وب‌سایت آمریکایی بلومبرگ با انتشار خبر تحریم شرکتها و بانکهای ایرانی نوشت دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا بدون اینکه دلیل مشخصی برای این اقدام خود اعلام کند، دسترسی این بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی به نظام مالی آمریکا را ممنوع کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با ادعای اینکه «تحریمهای آمریکا علیه ایران عمیق و گسترده است» تکرار کرد هر شرکت یا شخصی که با ایران روابط تجاری داشته باشد در معرض تحریمهای واشنگتن قرار خواهد گرفت.

نیکی هیلی همچنین افزود: «آمریکا تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا جریان سرازیرشدن سرمایه‌های بین‌المللی به خزانه ایران را متوقف کند».

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های آینده بازگردانده می‌شوند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامدهای آن روبرو خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.