در پایان جلسه هیات دولت یونان به ریاست الکسیس چیپراس، نیکوس کوجی یاس وزیر خارجه این کشور به علت مخالفت وزیر دفاع با توفق آتن و اسکوپیه و درگیری لفظی دو وزیر، وزیر امورخارجه از پست خود استعفای داد.

پس از استعفای وزیر خارجه یونان، نخست وزیر تا تعیین فرد مناسبی، این پست را عهده دار شده است .

رسانه های خبری یونان علت استعفای وزیر خارجه این کشور را درگیری لفظی کوجی یاس با &#۳۹;پانوس کمنوس&#۳۹; وزیر دفاع یونان بر سر توافق بین آتن و اسکوپیه قلمداد کردند.

کمنوس وزیر دفاع و رییس حزب یونانیان مستقل است که با دولت چپگرای سی ریزا ائتلاف کرده است. این حزب دارای ۱۸ نماینده در پارلمان یونان و حامی دولت این کشور در روند تصمیم گیریها است. 

حزب یونانیان از ابتدا با توفق آتن و اسکوپیه بر سر نام کشور مقدونیه (مقدونیه یوگسلاوی سابق) که با حمایت نخست وزیر یونان بین مرزهای دو کشور حدود دو ماه پیش به امضاء رسید، به شدت مخالف بود.

آتن و اسپوپیه از سال ۱۹۹۱ میلادی و پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق پس از حمله شدید ناتو به این کشور و جدا شدن مقدونیه از یوگسلاوی ، بر سرنام این کشور دارای اختلافاتی شدند.

پس از فشارهای آمریکا و اروپا برای رفع این اختلاف و هموار شدن پیوستن مقدونیه یوگسلاوی سابق به ناتو و کشورهای انحادیه اروپا، آتن و اسکوپیه طی دیدار های مکرر و فشرده ای توافق کردند که از این پس نام مقدونیه یوگسلاوی سابق به مقدونیه شمالی تغییر یابد و وزیر دفاع یونان با وجود کلمه مقدونیه در ترگیب نام جدید مقدونیه یوگسلاوی سابق مخالف است.

کمنوس در جریان سفر به آمریکا ضمن مخالفت با توافق آتن - اسکوپیه، گفته بود که باید طرح دیگری برای حل اختلافات دو کشور در نظر گرفته شود، زیرا این توافق خواسته های یونانیان را برآورده نمی کند.

پس از مخالفت های وزیر دفاع یونان با این توافق و سخنان اخیر وی، کوجی یاس وزیر خارجه یونان گفت که اجرای سیاست خارجه کشور بر عهده این وزارتخانه است و وزیر دفاع حق دخالت در سیاست خارجه را ندارد و چنانچه با تصمیمات وزرات خارجه که خط مشی سیاسی دولت را اجرا می کند، مخالف است، می تواند از ائتلاف دولت خارج شود و یا به این توافق زمانی که به پارلمان یونان ارایه می شود، رای ندهد.

رسانه های خبری یونان نیز گزارش دادند: در جلسه هیات دولت اعضای رده بالای حزب چپگرای یونان در درگیری لفظی، وزیر خارجه و وزیر دفاع، از وزیر دفاع حمایت کردند و در واقع در جمع هیات دولت کوجی یاس تنها مانده بود و ناچار به استعفا شده است.

تحلیلگران مسایل سیاسی در این باره می گویند: وزیر خارجه یونان در اوج فعالیت سیاسی خود بود و تلاش های وی برای حل اختلافات کهنه با همسایگان کشورش و مخالفت تعدادی از اعضای حزب یونانیان مستقل با این تلاش ها، مجبور به استعفا شده است.

آنها بر این باور هستند که همه پرسی ماه پیش در مقدونیه نشان داد که مردم این کشور نیز با توافق آتن- اسکوپیه بر سر نام مقدونیه و ایجاد تغییراتی در قانون اساسی آن که یونان بر آن اصرار دارد، مخالف هستند و به نظر می رسد که پارلمان اسکوپیه یا نخواهد توانست این توافق را تایید کند و یا با مشکلات جدی به علت مخالفت احزاب سیاسی روبرو گردد.

اتحادیه اروپا، آمریکا و ناتو خواستار حل اختلافات آتن و اسکوپیه بر سرنام کشور مقدونیه هستند و تمام تلاش خود را بکار گرفته اند تا این مساله حل و راه برای پیوستن مقدوینه به ناتو و اتحادیه اروپا هموار شود، زیرا ناتو تلاش می کند که در این کشور پایگاه های نظامی تاسیس کند، ولی یونان موفقیت خود را منوط به حل اختلافات آتن و اسکوپیه کرده است.

به همین دلیل چندین بار تصمیم ناتو برای عضویت مقدونیه در جمع کشورهای ( پیمان آتلانتیک شمالی) ناتو را وتو و اجازه تحقق این خواسته اتحادیه اروپا و آمریکا را نداده است.

تعدادی از رسانه های یونان نیز در این باره گزارش دادند: استعفای وزیر خارجه یونان وعهده دار شدن این پست توسط نخست وزیر، بیانگر این است که دولت تلاش می کند قبل از سفر رسمی چیپراس به مسکو برای بهبود مجدد روابط دو کشور که قرار است یک ماه آینده صورت گیرد، کار دولت را در این راستا راحت تر نماید، زیرا کوجی یاس بود که به روش بی سابقه ای دستور اخراج دو دیپلمات روسی را چند ماه پیش صادر کرد و روابط آتن و مسکو را به علت این اقدام یونان تیره کرد.

تیرگی روابط مسکو و آتن تاثیر خود را حتی به روابط کلیسای ارتدکس دو کشور گذاشته است و رابطه دوستانه آنها قطع شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.