ولید المعلمی عصر پنج شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورمیانه و فلسطین برگزار شد، افزود: ایران سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و موسی را که متعلق به امارات متحده عربی است، تصرف کرده است.

نماینده عربستان سعودی این اقدام را نقض حاکمیت امارات خواند که صلح و ثبات در منطقه را تضعیف می کند و صلح و امنیت را در سطح بین المللی هم تحت تاثیر قرار می دهد.

المعلمی از حاکمیت امارات بر این سه جزیره حمایت کرد و گفت: از همه اقدامات و ابزار صلح آمیز برای بازپس گیری این جزایر از ایران و حاکمیت امارات بر آن پشتیبانی می کنیم. 

وی بدون توجه به اینکه کشورش به دلیل جنایات در یمن و همچنین قتل روزنامه نگار عربستانی در مظان بدتر اتهامات قرار دارد، افزود: کشورهای زیادی از دخالت ایران در امور داخلی خود به دلیل مداخلات وقیح تهاجمی رنج می برند.

نماینده عربستان سعودی ادامه داد: رفتارهای ایران منطقه را بی ثبات کرده است که نمونه آن حمایت از حوثی های یمن است که نشانگر عدم احترام به قطعنامه های بین المللی به خصوص قطعنامه های ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

المعلمی ایران را به تهدید حمل و نقل دریایی و انسداد تنگه هرمز متهم کرد و افزود: آنها همچنین با شناورهای دریایی خود باب المندب و دریای عرب را تهدید می کنند.

وی ادامه داد: آنها با کشتی های تجاری خود سلاح و تجهیزات جاسوسی حمل می کنند و در حال حاضر در اطراف تاسیسات دریایی در دریای سرخ تردد دارند. کشتی های ایرانی به گونه ای عمل می کنند که به صلح و امنیت حمل و نقل دریایی در منطقه آسیب می رساند.

نماینده عربستان که عام و خاص از حمایت آنها از گروه های تروریستی همچون داعش، القاعده آگاهی دارند، ایران را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرد و افزود: ایران با حمایت از گروه تروریستی همچون حزب الله در امور داخلی لبنان دخالت می کند.

المعلمی همچنین اتهام نخ نمای آمریکایی ها را تکرار کرد که می گویند برخی از سران القاعده در ایران حضور دارند. 

**انتقال قدرت در سوریه

نماینده عربستان در سازمان ملل متحد در بخش دیگری از اظهارات خود به مساله سوریه پرداخت و گفت: مردم سوریه همچنان علیه جنایات و نقض حقوق بشری رژیمی که مشروعیت و انسانیت خود را از دست داده است، فریاد می زنند.

المعلمی افزود: ایجاد فوری کمیته قانون اساسی و شروع نشست های آن برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه به عنوان نقطه عطفی در روند سیاسی و پایان دادن به خصومت های همه طرف ها در انتقال صلح آمیز قدرت، ضروری است.

**مساله فلسطین

نماینده عربستان در سازمان ملل متحد در بخش دیگر اظهارات خود به مساله فلسطین پرداخت و با تاکید بر اینکه شهرک سازمان رژیم صهیونیستی، شهروندان غیرنظامی فلسطین را به قتل می رسانند، افزود: جان و مال فلسطینی ها مورد بی رحمانه ترین جنایات قرار می گیرد.

وی محاصره غزه را ناعادلانه دانست و ادامه داد: اسرائیل همچنان این منطقه را در محاصره دارد و ما از جامعه بین المللی می خواهیم که با اعمال فشار بر اسرائیل از شهروندان فلسطینی محافظت کنند.

نماینده عربستان در سازمان ملل متحد با محکوم کردن اسرائیل در نقض قوانین بین المللی اضافه کرد: هدف آنها تضعیف شایستگی های قانونی مردم فلسطین است و ما آرزو می کنیم تا سرزمین های اشغالی دوباره هویت عرب و مسلمان خود را به دست آورند.

المعلمی اظهار کرد: ما همچنین اشغال بلندی های جولان جمهوری عربی سوریه توسط اسرائیل را محکوم می کنیم و هرگونه الحاق این بلندی ها به اسرائیل را رد می کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت صلح پایدار در خاورمیانه افزود: انتخاب این استراتژی می تواند به مناقشه اسرائیل اعراب پایان دهد؛ تصمیم گیری بر اساس مرزهای شناخته شده، طرح صلح ابتکاری سال ۲۰۰۲، ایجاد دولت فلسطین، بازگشت آوارگان، پایان دادن به اشغال سرزمین های عربی که شامل بلندی های جولان سوریه و مناطق لبنان هم می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.