خبرگزاری فرانسه گزارش داد، نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت، هیات سازمان ملل در کوزوو که به UNMIK معروف است علی‌رغم اتمام حکم اختیاراتش برای حمایت از صلح در کوزوو، همچنان در این کشور باقی مانده و هیچ تغییری نکرده است.

 

براساس نامه‌ای مورخ ۹ اکتبر سال جاری میلادی، هیلی از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواست تا یک استراتژی برای بررسی ماموریت هیات سازمان ملل در کوزوو ارائه کند که منجر به خروج این هیات از این کشور شود.

 

به دنبال جنگ ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ میلادی میان نیروهای صرب و آلبانی‌های حامی استقلال در کوزوو، هیات سازمان ملل به عنوان یک دولت موقت در کوزوو در سال ۱۹۹۹ تشکیل شد.

 

در ابتدا این هیات قدرت‌های گسترده‌ای در خصوص این منطقه داشت، اما به دنبال استقلال کوزوو در سال ۲۰۰۸ میلادی حضور سازمان ملل در این کشور کمرنگ شد.

 

هیات سازمان ملل در کوزوو با داشتن ۳۰۰ کارمند غیرنظامی و چندین افسر پلیس و افسر نظامی در حال حاضر موظف است تا امنیت، ثبات و احترام به حقوق بشر را در این کشور ارتقاء بخشد.

 

هیلی در این نامه نوشت: بررسی عملکرد هیات سازمان ملل در کوزوو اطلاعاتی به شورای امنیت خواهد داد تا بتواند حضور سازمان ملل در کوزوو را ارزیابی کند و به پیشرفت عادی سازی روابط میان صربستان و کوزوو کمک کند.

 

هیلی هفته گذشته اعلام کرد که در ژانویه سال آتی میلادی از سمت خود به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل کناره‌گیری خواهد کرد.

 

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفت: گوترش این نامه را دریافت کرده و در حال بررسی آن است. هرگونه تصمیم برای تعطیل کردن کار این هیات باید از سوی شورای امنیت اتخاذ شود؛ شورای امنیت اختیار تشکیل و یا پایان دادن به عملیات‌های سازمان ملل را داراست.

 

روسیه یکی از پنج کشوری که در شورای امنیت از حق وتو برخوردار است مساله کوزوو را به شدت تحت نظر دارد و اغلب نسبت به شرایط اقلیت صرب‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

 

آمریکا که تاکنون بزرگترین حامی مالی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل بوده در تلاش است تا تعداد این هیات‌های سازمان ملل را کاهش دهد و کمک مالی خود به این سازمان را کم کند.

 

سازمان ملل ۹۶ هزار نیروی حافظه صلح دارد که در ۱۴ هیات در سراسر جهان مشغول انجام وظیفه و خدمت‌رسانی هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.