به گزارش گاردین، «جنیفر اگان» رمان‌نویس برنده پولیتزر و رییس انجمن قلم امریکا ستایش «دونالد ترامپ» از یکی از سیاستمداران جمهوری‌خواه که به خبرنگار گاردین حمله کرده بود را وحشتناک خواند و گفت در هر زمانی بسیار شوکه‌کننده است که رییس جمهور آمریکا به کسی برای اعمال خشونت علیه خبرنگاری تبریک بگوید و اکنون در سایه به قتل رسیدن «جمال خاشقجی»، این موضوع بیش از پیش ترسناک به نظر می‌رسد و به همین دلیل انجمن قلم آمریکا به سبب نقض متمم اول قانون اساسی آمریکا از «دونالد ترامپ» شکایت کرده است.

«ترامپ»واکنشی به اقدام خشونت‌آمیز علیه خبرنگار گاردین نشان نداده و اعلام کرده که «گرگ جیانفورته» سیاستمدار جمهوری‌خواه اهل ایالت مونتانا دوست نزدیک وی است. «جیانفورته» چندی پیش به «بن جاکوبس» خبرنگار گاردین حمله کرده بود.

رییس انجمن قلم آمریکا (پن) همچنین گفت «ترامپ» آزاد است که دیدگاه‌های انتقادی خود را درباره خبرنگاران و نویسندگان مطرح کند اما استفاده از قدرت دولت برای مجازات مطبوعات و رسانه‌های منتقد بر خلاف قانون اساسی است.

در شکایت انجمن قلم آمریکا که در دادگاه جنوب نیویورک ثبت شده است آمده که در موارد متعددی نگاه انتقادی رسانه‌ها به «ترامپ» با اقدامات تلافی‌جویانه او همراه شده است که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از شرکت «کیتلان کالینز» خبرنگار سی‌ان‌ان برای حضور در یک نشست خبری اشاره کرد؛ چرا که وی پیش از این پرسشی درباره عدم کارایی کاخ سفید از «ترامپ» پرسیده بود، همچنین «جیم آکوستا» دیگر خبرنگار سی‌ان‌ان نیز تهدید شده بود که اگر پرسش‌هایی درباره برخی توئیت‌هایی «ترامپ» مطرح کند از حضور در نشست‌های خبری آینده محروم می‌شود.

در بخشی از متن شکایت انجمن قلم علیه «ترامپ» آمده است: خبرنگارانی که به پوشش اخبار مربوط به رییس‌جمهور و دولت می‌پردازند، معتقدند همواره به سبب انجام وظایف حرفه‌ای خود در معرض تهدید و اقدامات تلافی‌جویانه دولت قرار دارند؛ بنابراین رییس جمهور «ترامپ» به صورت تعمدی به اصطلاح چاقو زیر گلوی خبرنگاران، نویسندگان و فعالان رسانه‌ای قرار داده و تا آنها همواره احساس ترس و تهدید شدن داشته باشند.

انجمن قلم آمریکا (پن) در سال ۱۹۲۲ تأسیس شد و مقر آن در شهر نیویورک واقع شده است، این انجمن هدف خود را دفاع از آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها، پیشرفت ادبیات و حمایت از جوایز ادبی بین‌المللی اعلام کرده‌ است و هم‌اکنون دارای بیش از ۷۲۰۰ عضو شامل نویسندگان، خبرنگاران، شاعران، ناشران و مترجمان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.