شاید باید خوشحال بود که زبان انتقاد اصولگرایان تغییر کرده و از زبان انتقاد ده‌نمکی در دهه ۷۰ به زبان خلیل موحدی محصل در دهه ۹۰ رسیده است؛ چه آنکه رویارویی با زبان دهه هفتاد اصولگرایان آسیب‌هایی به مراتب بیشتر از دهه نود داشت!

روزگاری تندرو‌های اصولگرا بیرون از ساختار رسمی اعمال نفوذ می‌کردند، کافی بود چهره‌هایی همچون عبدالحسین محتشم و حسین الله‌کرم و مسعود ده‌نمکی با اکران یک فیلم یا تیتر یک روزنامه مخالف باشند تا به صورت خودجوش فیلم از پرده سینما پایین کشیده شود یا روزنامه‌ای تعطیل شود! سال‌ها باید می‌گذشت تا رادیکالیسم اصولگرایی مسیر چوب تا پیامک را طی کند. حالا دیگر حسین الله کرم، دکتر شده است و برخی دانشجویانش مردند او را چگونه خطاب کنند؛ حاجی، سردار یا دکتر! او دل و دماغ بیست سال پیش را ندارد. از محتشم نیز مدت‌هاست خبری نیست و آخرین خبری که درباره او منتشر شد، نه در ایران که در لیست تحریم‌های آمریکا بود. سنت رادیکال‌های اصولگرا پس از انقلاب حالا به نسل جدیدتر رسیده است؛ نسلی که نماد الان چهره‌هایی همچون وحید یامین‌پور، حمید رسایی و خلیل موحدی محصل هستند؛ نسلی که به جای در دست گرفتن چوب، گوشی موبایل در دست می‌گیرد و در توئیتر و اینستاگرام فعالیت می‌کنند و در بزنگاه‌ها پیامک ارسال می‌کند.

چهره سرشناس ارسال پیامک‌ها این روز‌ها در مشهد است؛ خلیل موحدی عضو سابق شورای شهر مشهد. او را به نام حاج خلیل می‌شناسند. نام او در جریان الحاق ایران به کنوانسیون CFT به میان آمد؛ زمانی که نمایندگان مجلس می‌گفتند با شماره‌های مختلف به آن‌ها پیامک زده‌اند و تهدید شده‌اند. هاشم زایی نماینده مردم تهران گفته بود بیش از ۱۵۰ پیامک توهین و تهدید به مرگ است برایش ارسال شده است. بادامچی گفته بود پس از تصویب این لایحه، لحن پیامک‌هایشان عوض شده و می‌گویند وای به حالتان.

خلیل موحدی محصل البته گفته است پیامک‌ها، امر به معروف بوده است و راهش را ادامه می‌دهد. اولین چیزی که از ادامه راه به ذهن می‌رسد، ارسال پیامک به شورای نگهبان و تجمع مقابل این نهاد است. منتقدان گفته‌اند اگر مخالفان CFT به راه خود معتقدند، همان پیامک‌ها را برای اعضای شورای نگهبان نیز بفرستند و پلاکاردهایشان را مقابل ساختمان این نهاد بلند کنند. این همان موضوعی است که با عامل ارسال پیامک‌ها مطرح کردیم. متن زیر گفت‌وگوی رویداد ۲۴ با خلیل موحدی محصل است:

* CFT بالاخره در مجلس تصویب شد، اما این حسن را برای شما داشت که شناخته‌شده‌تر بشوید. از این شهرت قرار است برای انتخابات مجلس یازدهم استفاده کنید؟

ما به دنبال امر به معروف و نهی از منکر بودیم تا بتوانیم با ارسال پیامک‌هایی به نمایندگان جلوی این خیانت بزرگی که در حق مردم شد را بگیریم. من اصلا به دنبال معروفیت یا شهرت نبودم و صرفا فقط می‌خواستم وظیفه‌ای که دارم را انجام دهم.

*نمایندگان معتقدند این رفتار نوعی فشار بود نه نهی از منکر!

پیامک‌هایی که ارسال می‌کردیم جنبه فشار نداشت، اینکه می‌گویند ما به مجلس و نمایندگان فشار آوردیم صحت ندارد، ما شفاف سازی کردیم و می‌خواستیم برایشان شفاف کنیم که چه اتفاقی قرار است با تصویب این لایحه رخ دهد.ارسال پیامک را تا زمانی که تشخیص دهیم ادامه می‌دهیم، زیرا این امر را یک نهی از منکر می‌دانیم.

*این لایحه در مجلس تصویب شد، چرا این شفاف‌سازی و درخواست‌ها برای منع تایید CFT را از سوی شورای نگهبان پیگیری نمی‌کنید؟

وظیفه ما امر به معروف است و از هر مسیری که باشد آن را ادامه می‌دهیم، مسیر‌های جز پیامک دادن هم داریم که طبیعتا آن‌ها را به شما نمی‌گوییم.

*پیامک‌ها را چه کسی ارسال می‌کرد؟ آیا تیم خاصی در این اقدام حضور داشت؟

شخصا حتی یک پیامک ارسال نکردم. ما جلساتی را با حضور مردم و نخبگان برگزار می‌کردیم و به آن‌ها اعلام کردیم در رابطه با CFT چه اتفاقات و خیانتی قرار است رخ دهد، بر همین اساس شماره نمایندگان مجلس را در اختیارشان گذاشتیم و آن‌ها نیز پیامک‌ها را به نمایندگان ارسال می‌کردند.

*اگر اقدام شما نهی از منکر بود پس چرا این پیامک‌ها سمت و سوی تهدید و توهین داشت؟

ما هیچ‌گونه توهین و تهدیدی انجام ندادیم، زیرا اعتقادمان بر این است که در اسلام و در امر به معروف و نهی از منکر توهین و تهدید جایز نیست، اما برخی از نمایندگان پروژه پیامک‌سازی را به راه انداختند تا این رفتار نهی از منکر در آن دیده نشود.

برخی از نمایندگان می‌گفتند ۱۵۰، ۶۰۰ یا ۲۰۰ پیامک که حاوی توهین و تهدید است برای ما ارسال شده است. من به شدت تکذیب می‌کنم، آن‌ها اگر راست می‌گویند تمام آن ۱۰۰ یا ۶۰۰ پیامکی که برایشان امده است را برای مردم و افکار عمومی منتشر کنند تا مردم به حقیقت پی ببرند.

همین جا اعلام می‌کنم که اگر آن‌ها راست بگویند و واقعا پیامک‌های توهین و تهدید برایشان ارسال شده است، به عنوان مدعی العموم حتما این مسئله را پیگیری می‌کنم و افرادی که چنین پیامک‌هایی داده‌اند را پیدا می‌کنم و تحویل دستگاه قضایی می‌دهم، اما قبل از آن نمایندگان باید طبق گفته‌هایشان پیامک‌های حاوی توهین و تهدید که بعضا ۶۰۰ یا ۱۰۰ عدد بود را منتشر کنند.

*برخی از نمایندگانی که پیامک‌های توهین و تهدید برایشان ارسال شده بود، عکس متن پیامک‌ها را منتشر کردند، حتی برخی از آن‌ها تهدید به مرگ شده بودند...

خیلی عجیب است در چندسال گذشته توسط بالاترین مقام اجرایی کشور بیش از ۵۰ اهانت رسما از تریبون‌های ملی به فرزندان این ملت صورت گرفت و حتی صدای یک نماینده بلند نشد، اما چند پیامک ساختگی غیرت نمایندگان را به جوش آورد و رسانه‌های مزد بگیر هم به جای صدای اعتراض مردم، بلندگوی مسئولان شدند.

دی ماه سال گذشته اغتشاشگرانی که رسما توسط روح الله زم و بقایای پهلوی حمایت می‌شدند، در خیابان‌های مشهد اموال مردم را به آتش کشیدند و همین نماینده‌ها به جای برقراری آرامش و مطالبه به حق مردم، مصاحبه می‌کردند و می‌گفتند باید صدای مردم شنیده شود. اما امروز که مردم شریف در حمایت از نمایندگان شریف مخالف خیانت CFT با کمال ادب روشنگری و مطالبه می‌کنند را با پروژه پیامک‌سازی خواسته به حق مردم را سرپوش می‌گذارند.

*پس شما معتقدید که پیامک‌های حاوی توهین و تهدید را شما و همفکران شما ارسال نکرده اند، درست است؟

هرکسی ممکن است پیامک‌هایی که حاوی توهین و تهدید است ارسال کند، ما لیست شماره‌های نمایندگان را به مردم دادیم و آن‌ها پیامک‌ها را ارسال کردند و از جزئیات متن پیامک‌ها اطلاعی ندارم، اما صراحتا می‌گویم که اگر ثابت شود که پیامک‌ها حاوی توهین و تهدید است شخصا از سوی نمایندگان پیگیر این موضوع خواهم شد.

*ارتباط شما با آیت‌الله علم الهدی چگونه است؟

من ارتباط خاصی با آیت‌الله علم الهدی ندارم، ایشان امام جمعه شهر مشهد هستند و طبق فرمایش‌های رهبری، نماز جمعه قرارگاه و امام جمعه فرمانده است ما نیز احترام خاصی برای ایشان قائل هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.