به نوشته روزنامه دیلی میل،‌ جان ساورز،‌ رئیس سابق اداره ضد اطلاعات ارتش انگلیس (ام‌آی۶) می‌گوید تمام شواهد حاکی از آن است که جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی به دستور فردی نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان انجام شده است.

عربستان به کشته شدن خاشقجی درون کنسولگری خود در استانبول اذعان کرده است. خاشقجی دوم اکتبر برای انجام کارهای اداری ثبت ازدواجش وارد کنسولگری شده بود. آل سعود می‌گویند خاشقجی پس از شروع یک مشاجره کشته شد و به گفته آنها محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بی‌اطلاع بوده است.

ساورز که از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ رئیس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس بوده است، همچنین از دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بابت قدرت‌بخشی به این ولیعهد جوان انتقاد کرد.

او در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تاکید کرد: معتقدم که اگر او از مجور دولت آمریکا برای انجام این رفتار اطمینان نداشت، دست به چنین کاری نمی‌زد. قتل خاشقجی نشان‌دهنده وضعیتی خطرناک است که در آن افرادی با حس مصونیت در روابطشان با ایالات متحده عمل می‌کنند.

براساس گزارش تلویزیون دولتی عربستان، تاکنون ۱۸ تبعه سعودی در این باره بازداشت شده‌اند و معاون وزیر اطلاعات که مشاور ارشد ولیعهد عربستان است، اخراج شده است. منابع دولت ترکیه تاکید دارند خاشقجی به دست نیروهایی که از ریاض وارد استانبول شده بودند، شکنجه و به قتل رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.