سی ان بی سی گزارش داد،  رسانه‌های چینی به انتقاد از اظهارات مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در آمریکای جنوبی پرداختند که در آن نسبت به سرمایه‌گذاری‌های چین هشدار داده بود.

رسانه‌های رسمی چین در روزهای گذشته نسبت به اظهارات پامپائو در آمریکای جنوبی که خواستار احتیاط در قبال سرمایه گذاری چین در این کشورها شده بود، اعتراض کردند.

پامپئو روز پنجشنبه در مکزیکوسیتی گفته بود: زمانی که چین با صروصدا وارد می‌شود، همیشه به نفع شهروندان شما نخواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: زمانی که آنها با سرمایه گذاری مشروع ، شفاف و بر اساس اجرای قانون وارد عرصه رقابت می‌شوند، آمریکا از این شیوه استقبال خواهد کرد. اما زمانی که آنها با توافقهایی وارد می‌شوند که به نظر بسیار خوب و یا صحیح به نظر میرسند، باید این سوال را مطرح کرد.

وی با اشاره به این پیشنهادات غیرشفاف چینی‌ها گفت: اینها مواردی هستند که به نظرمان نامناسب بوده و برای مردم پاناما و یا هیچ کشوری که چین به این شکل از فعالیت اقتصادی با آنها دارای ارتباط است، مناسب نیست.

روزنامه چاینا دیلی در واکنش به این اظهارات پامپئو نوشت که پیام آشکار پامپئو در پاناما و کشورهای دیگر مبنی بر عدم مشارکت در پروژه یک کمربند یک جاده نشان دهنده رفتار قدلدرمآبانه این کشور در منطقه است.

واشنگتن به ادامه این تاکتیک در ایجاد شک و تردید نسبت به انگیزه‌های یک جاده یک کمربند به عنوان عاملی بازدارنده در برابر پیشرفت آن ادامه می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.