قاسم عزالدین در المیادین نوشت: بیانیه عربستان در مورد قتل خاشقجی، که ترامپ آن را تصدیق می کند، مولود لحظه تماس ملک سلمان با اردوغان نیست، بلکه براساس جریان حوادث، این بیانیه در نتیجه هماهنگی مشترک ترامپ، اردوغان و پادشاه سعودی صادر شد. تماس ملک سلمان با رئیس جمهور ترکیه، آن هم در شرایطی که رسانه های ترکی و اطلاعات آنها تخت بن سلمان را تهدید می کرد، منجر به تشکیل «گروه اقدام مشترک» بین ترکیه و عربستان شد و در ادامه، کنسول عربستان، محمد العتیبی توانست ترکیه را ترک کند؛ در حالی که پیش از این، نام او در لیست افراد ممنوع الخروج از ترکیه قرار داشت.

به گزارش «انتخاب»، ترامپ اعلام کرد منتظر نتایج سه تحقیق ترکی، سعودی و آمریکایی است، اما عمدا از این مساله غافل شد که تحقیق امریکایی را در حالت تعلیق گذاشته است و تا این لحظه همچنان به درخواست اعضای کنگره و نمایندگان پارلمان در مورد انجام تحقیقات توسط دستگاههای اطلاعاتی آمریکا، توجهی نداشته است. «امریکا به عربستان، بعنوان قدرتی برای محقق شدن توازن با ایران، نیاز دارد»؛ این پاسخی است که دولت ترامپ به مقامات مخالف با صادرات سلاح به عربستان و فشار بر ریاض در مورد قتل خاشقجی، می دهد.

عربستان در واقع هیئت تحقیقی تشکیل نداد، بلکه یک کمیته بحران ایجاد نمود که شامل نمایندگانی از دستگاههای اطلاعاتی، وزارت خارجه و دستگاههای امنیتی عربستان است. در ادامه، دستور برکناری احمد العسیری، سعود القحطانی و سه مسئول نظامی صادر شد که ادعا می شد در تلاش بودند تا واقعیت ماجرای خاشقجی را پنهان کنند!

تحقیقات ترکیه، در نهایت قتل خاشقجی را ثابت کرد، اما پلیس ترکیه هیچگاه به مساله متهمان اصلی این پرونده و انگیزه آنها، نپرداخت. بنابراین، گروه اقدام مشترک همان اطلاعاتی را نقل می کند که تحقیقات ترکیه به آن رسیده است و ترکیه امیدوار نیست که بتواند متهمان به مشاجره با خاشقجی را دستگیر کند. از این رو، حکومت سعودی برای همکاری ویژه ای که آنکارا به رهبری اردوغان با عربستان کرد، ارزش زیادی قائل است.

آنکارا در مسیر راه حل عربستان در مورد مساله «مشاجره»، به همراه ترامپ، پومپئو و جرید کوشنر، گامهای هماهنگی برداشته و با مشاور ملک سلمان و دوست نزدیک اردوغان، خالد الفیصل، و نیز فرستاده ترامپ به ترکیه، مایک پمپئو، دیدار کرد. به نظر نمی رسد که پس از بیانیه عربستان، آنکارا قصد داشته باشد پاسخ مثبتی به درخواستهایی بدهد که خواهان انجام تحقیقات مستقلی در مورد رسیدن به یک مسئول بلند پایه سعودی و طراح نقشه قتل خاشقجی، باشد.

ترکیه به تحقیقات خود تا زمان کشف جسد خاشقجی ادامه می دهد، اما به احتمال زیاد، در نهایت دوستی سودآور با ریاض را به خسارتهای مشاجره و درگیری با آن درباره این موضوع، ترجیح می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.