روزنامه شهروند نوشت: عزت‌الله ضرغامی را باید یکی از چهره‌های رسانه‌ای مطرح کرد که به مناسبت‌های مختلف دیده می‌شود و خبر می‌سازد. می‌خواهد درباره درست کردن شربت آبلیمو باشد یا اظهارنظرش درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها. ضرغامی که در زمان ریاست بر صداوسیما اهل چنین اظهارنظرهایی نبود و فقط در عکس‌ها و دیدارهایی که با هنرمندان داشت به چشم می‌آمد و علایقش بروز می‌کرد، در سال‌های اخیر به شدت فعال شده. پدیده‌ای که خیلی‌ها می‌گویند به خاطر تعلق خاطرش به ریاست‌جمهوری است. او با این انتقاد مواجه است که چرا این نظرات باز و اجتماعی‌اش را در گذشته و در دوران مسئولیتش مطرح نکرده و چرا در زمان مسئولیتش در جام‌ جم این‌قدر میانه‌رو نبوده است. سوالاتی که هنوز نخواسته به آنها جوابی بدهد.

دیروز ایرناپلاس گفت‌وگویی با ضرغامی منتشر کرد که او درباره مسائل متنوعی صحبت کرده بود. حتی از شایعه رئیس‌جمهوری شدنش هم گفته بود. بد ندیدیم بخشی از حرف‌هایش را با هم مرور کنیم و نکاتی را درباره این اظهارات ذکر کنیم. ضرغامی در جایی از این مصاحبه می‌گوید: «در دوران حضور آقای خاتمی در وزارت ارشاد بحث بود که فلان کار را انجام دهیم که ایشان گفتند من این کار را انجام می‌دهم، اما بعدا با «حاجی بخشی» چه کار کنم؟ یعنی اصلا مرحوم «حاجی بخشی» یک قدرتی بود که به رسمیت شناخته می‌شد و اگر کسی می‌خواست خلاف کند امثال حاجی بخشی می‌آمدند.» و بعد اضافه می‌کند: «یک شب در جشنواره فجر، تعدادی از این دوستان آمدند در سینما قدس میدان ولیعصر، شیشه‌ها را شکستند و مردم وحشت‌زده شدند. من موضع گرفتم. آمدند در وزارت ارشاد تا ساعت ٢شب من با اینها گفت‌وگو کردم. در نهایت یک صورتجلسه‌ای تنظیم شد و اینها گفتند ما چون شما را قبول داریم دفعه بعد قبل از هر اقدامی می‌آییم به خود شما مراجعه می‌کنیم ولی فردای آن روز در سینما تجریش عده دیگری جمع شدند و مدیر سینما تماس گرفت و گفت اینها می‌خواهند شیشه‌ها را بشکنند. گفتم این صورتجلسه دیشب را که ما توافق کردیم، پشت شیشه‌ها بچسبانید. یک ساعت بعد دوباره مدیر سینما زنگ زد و گفت دارند شیشه‌ها را می‌شکنند. گفتند که ما حزب‌الله شمیران هستیم و مستقل عمل می‌کنیم!» حرف‌هایی که نشان می‌دهد ضرغامی حضور حاجی بخشی‌ها را به تصمیم وزیر و اجرای قانون ترجیح می‌دهد. اگرچه خودش هم تلاش می‌کند مشکلات را با ریش‌سفیدی حل کند و البته اعتراف می‌کند که بعضی به‌هم‌زنندگان نظم، تابع مرکزیت نبوده و حرف کسی را گوش نمی‌کنند.

ضرغامی درباره طلبه‌های معترض در قم و شعارهای تهدیدآمیزشان معتقد است: «اینکه (دولت با تهدید چند طلبه نمی‌تواند وظایفش را انجام دهد) نباید گفت، چون نشان می‌دهد دولت چقدر ضعیف است که با یک پلاکارد و یک طلبه می‌گوید حرکت سازمان‌یافته علیه من وجود دارد.» حرفی که بسیار متین است. البته مشخص نیست ضرغامی فقط در دولت چنین قدرت و اقتداری را می‌بیند یا دیگر نهادهای نظام را هم قدرتمند می‌داند. یعنی اگر به دیگر نهادها همچنین اعتراضاتی شود، به نظر ضرغامی نباید جدی گرفت یا باید بشدت برخورد کرد. سابقه ایشان در صداوسیما که خود گویاست.

«برخی مواقع من خودم متهم می‌شوم آن‌طور که شایسته بود، علیه برجام کار و نقد نکرده‌ام! مخالفان را برای حرف زدن به برنامه‌ها نیاورده‌ام. بنده اکنون متهمم که چرا نگذاشته‌ام علیه برجام برنامه تهیه شود.» یعنی هیچ‌کس بابت دفاع نکردن از برجام انتقادی نداشته است؟ آقای ضرغامی این همه منتقد برجام در صداوسیما صحبت کردند و پاسخگویی برایشان نبود، کسی اعتراض نکرد؟ فقط مخالفان برجام بابت کم‌کاری‌تان منتقدند؟

او می‌گوید: «یکی از لذت‌های من در نمازجمعه، خرید لباس زیر و ارزانقیمت از دستفروش‌ها بود. مثل بچه آدم چمباتمه می‌زدم و سوا می‌کردم. البته الان نمی‌توانم چون «اسکرین شات» می‌گیرند!» آقای ضرغامی اسکرین‌شات می‌گیرند؟ شما که عضو شورای‌عالی فضای مجازی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم هستید، بهتر نیست کمی به‌روز باشید و این اصطلاحات را اشتباه استفاده نکنید؟

«(درباره حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری) شما فکر می‌کنید با مواضع صریح و آسیب شناسانه‌ای که در این سال‌ها داشته‌ام و به خیلی از صاحبان قدرت برخورده است؛ تأیید صلاحیت می‌شوم؟» چرا نشوید آقای ضرغامی؟ به کی برخورده؟ این هم لابد از جنس همان انتقاداتی است که بابت انتقاد نکردن از FATF به شما می‌شود. جدی نگیرید.

و سرانجام این‌که می‌گوید: «هر وقت در شورای‌عالی امنیت ملی برای رفع حصر رأی گیری می‌شود، رأی نمی‌آورد.» آقای ضرغامی یادتان هست‌سال گذشته هم درباره تصویب نشدن طرح رفع حصر در شورای امنیت ملی نکته‌ای گفتید و بعد تکذیب کردید؟ یادتان هست سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی، همان زمان خواهش کرد اطلاعات متفرقه منتشر نشود و گفت:«دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی به‌عنوان تنها مرجع رسمی و قانونی اعلام مصوبات و تصمیمات شورا  در مقاطعی که نیاز به اطلاع‌رسانی در مورد این پرونده وجود داشته باشد به صورت مقتضی در این خصوص اقدام خواهد کرد.» شما که رسانه‌ای هستید. رئیس رسانه ملی بوده‌اید. باید بهتر از هر کسی بدانید شورای‌عالی امنیت ملی دبیر و سخنگو دارد و مصوباتشان را رسما اعلام می‌کنند. به نظرتان این شکل خبررسانی شایسته است؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.