«سرگئی لاوروف» روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «الووا دووا» وزیر خارجه ماداگاسکار در مسکو خاطرنشان کرد: ما هنوز تصمیم رسمی رییس جمهوری آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد را ندیده ایم.

وی افزود: فقط شاهد اعلام مقاصد طرف آمریکایی در مورد خروج از این پیمان آن هم از طریق رسانه ها بوده ایم؛ روسیه بر اساس اعلام رسمی طرف مقابل، موضع خود را اعلام می کند. 

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد که طرف آمریکایی به طور کامل نگفته است که از پیمان موشکی خارج می شود بلکه به دنبال مذاکره در این باره است.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: واشنگتن هنوز مراحل رسمی خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد را آغاز نکرده است.

وی یادآور شد: در این پیمان مراحل ویژه ای برای خروج پیش بینی شده است. 

لاوروف ادامه داد: ما در انتظار توضیح طرف آمریکایی هستیم اما هر اقدامی با واکنش متقابل ما مواجه خواهد شد.

گفتنی است، پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال ۱۹۸۷ بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال ۱۹۹۱ حدود دو هزار و ۷۰۰ موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.

سال ۲۰۰۲ آمریکا از پیمان موشک های ضد بالیستیکی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست.

باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز در سال ۲۰۱۴ روسیه را متهم به خروج از این پیمان کرد اما ایالات متحده در آن زمان هیچ اقدامی انجام نداد.

مقامات آمریکا از شش ماه پیش و پس از رو نمایی روس ها از موشک های هسته ای جدید خود، بار دیگر مسکو را متهم به خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد کردند و شنبه هفته جاری دونالد ترامپ تهدید کرد که آمریکا از این پیمان خارج خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.