«عمران خان» که برای شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری «داووس صحرا» در ریاض به سر می برد، در سخنرانی در این نشست، با تشریح مشکلات شدید مالی کشورش، گفت:ما به دنبال دریافت وام از صندوق بین المللی پول و همچنین کشورهای دوست از جمله عربستان سعودی هستیم تا بر مشکلات فائق شویم.

عمران خان پرداخت سود وام های قبلی را چالشی بزرگ برای اقتصاد پاکستان خواند و گفت: دولت درصدد است تا هرچه سریع تر از این بن بست بیرون آید.

وی افزود: پاکستان برای رفع نیازمندی های انرژی خود نیاز به احداث دو پالایشگاه دارد و در این زمینه با مقامات عربستان وارد مذاکره شده ایم.

نخست وزیر پاکستان با تشریح فرصت های جدید سرمایه گذاری کشورش گفت:ما به همه سرمایه داران که خواهان سرمایه گذاری در پاکستان هستند تسهیلات خوبی ارائه خواهیم داد.

عمران خان به کاهش شدید ذخائر ارزی این کشور اشاره کرد و گفت: کل ذخائر ارزی پاکستان به کمتر از هشت میلیارد دلار رسیده است و این مقدار برای توسعه اقتصادی بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه پاکستان دارای ذخائر عظیم طلا، مس و روی می باشد، گفت: فرصت های سرمایه گذاری در بخش معادن به دلیل فساد مالی و تروریسم در دهه های قبل سوخته شد، اما اکنون دولت از هر نوع سرمایه گذاری در این بخش به گرمی استقبال می کند.

نخست وزیر پاکستان در ادامه سخنانش با بیان اینکه کشورش به ۱۰ میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد، افزود: دولت در راستای طرح پنج ساله درنظر دارد پنج میلیون خانه ارزان قیمت در سراسر پاکستان بسازد.

وی با بیان اینکه تروریسم لطمه جبران ناپذیری بر اقتصاد کشورش وارد کرده است، ادامه داد: به دلیل نگرانی های امنیتی و اقدامات تروریستی پاکستان طی چند سال گذشته کمترین سرمایه گذاری خارجی را داشته است.

نخست وزیر پاکستان در ادامه سخنانش منابع انسانی در این کشور را ثروت عظیم خواند و گفت: بخش زیاد جمعیت پاکستان زیر ۳۰ سال سن دارد که می توان از آن برای رشد اقتصادی استفاده کرد.

وی فساد مالی و فقر را دو چالش بزرگ پاکستان خواند و ادامه داد: ما از چین خواسته ایم تجربیات خود را برای ریشه کنی فساد و کاهش فقر در اختیار ما قرار دهد.

عمران خان در ادامه کریدور اقتصادی چین و پاکستان (سی - پک) را طرحی بزرگ و راهبردی برای کشورش خواند و گفت: چین بازاری بزرگ برای کالاهای پاکستان است و این کشور می تواند از طریق بندر در دست احداث گوادر به بازارهای منطقه ای دسترسی داشته باشد.

وی تامین امنیت و ثبات در منطقه را برای رشد و شکوفایی اقتصادی مهم دانست و گفت: پاکستان برای حل مشکلات و مناقشات با هند از این کشور دعوت کرد، ولی هند به درخواست ما اهمیتی نداد.

به گزارش ایرنا ، عمران خان نخست وزیر پاکستان در راس یک هیات بلندپایه شامگاه دوشنبه - دیشب - وارد عربستان شد.

وی در بدو ورود به مدینه سفر کرد و پس از حضور در حرم و بارگاه مطهر پیامبر گرامی اسلام (ص) رهسپار ریاض شد.

نخست وزیر پاکستان در سفر به عربستان در گفت و گو با خبرنگاران با اظهار تاسف از وقوع قتل فجیح جمال خاشقجی روزنامه نگار و منتقد عربستانی در استانبول ترکیه گفت: این حادثه نمی تواند سفرم را به ریاض به تاخیر اندازد زیرا پاکستان برای رفع بحران مالی به شدت به وام و سرمایه عربستان سعودی نیازمند است.

وی گفت: خزانه دولت خالی شده و پاکستان برای واردات کالاهای اساسی مردم و پرداخت سود وامهای قبلی باید از صندوق بین المللی و کشورهای دوست وام چند میلیارد دلاری دریافت کند.

عمران خان را در سفر دو روزه به عربستان شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه ، اسد عمر وزیر دارایی و چودری وزیر اطلاعات و رسانه های گروهی پاکستان همراهی می کنند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.