به گزارش رویترز از پاریس، وی در حالی این اقدام را انجام داد که آلمان از شرکای اروپایی اش خواسته است صادرات سلاح به عربستان را متوقف کنند.

خبرنگاران از مکرون درخصوص عمل به درخواست آلمان مبنی بر توقف فروش سلاح به عربستان پس از اذعان ریاض به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان، سوال کردند و وی به آنها گفت: این مساله ربطی به موضوع مورد بحث ما ندارد، از اینرو به این پرسش پاسخ نمی دهم. 

وی افزود: قرار نیست وقتی رهبری مساله ای را مطرح می کند، من موظف باشم هر دفعه به آن واکنش نشان دهم. 

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز دوشنبه قتل خاشقچی را به شدت محکوم کرد و وعده داد که صادرات سلاح به ریاض را تا زمان روشنگری این پرونده، متوقف کند.

وزیر اقتصاد کابینه مرکل نیز از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست این روش را در پیش گیرند و از فروش سلاح به عربستان برای افزایش فشار بر ریاض به دلیل قتل خاشقچی خودداری کنند. 

مکرون که درصدد کم اهمیت جلوه دادن مناسبات تجاری فرانسه با عربستان برآمده است، می گوید ریاض مشتری اصلی پاریس نیست. 

این در حالی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷، عربستان دومین خریدار بزرگ سلاح فرانسه بوده و قراردادهای تسلیحاتی بین دو کشور در مجموع بیش از ۱۱ میلیارد یورو (۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار) برای خرید تانک، خودروهای زرهی، مهمات و تجهیزات توپخانه ای تخمین زده شده است.

خاشقچی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بود که مقاله هایی در نقد رژیم سعودی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به رشته تحریر درآورد.

خاشقچی که پس از انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت، در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد. وی ۱۰ مهر ماه پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.