عباس جعفری دولت آبادی در جمع بندی نشست سه ساعته که با مسئولان ذیربط درخصوص مساله طلاق برگزار شد، افزود: علت ورود دادستانی در این بحث به سبب عضویت ما در شورای اجتماعی وزارت کشور و کمک به رفع آسیب های اجتماعی است که مقام معظم رهبری نیز دغدغه فراوانی در این خصوص دارند.

 

وی طلاق را یکی از آسیب های پنج گانه کشور خواند و گفت: همانطور که در امر اعتیاد و حاشیه نشینی نیاز به هماهنگی دستگاه ها داریم در بحث طلاق هم باید همه دستگاه های ذیربط از جمله آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، شورای فرهنگ عمومی هماهنگی داشته باشند و علاوه بر این رسانه ها، مردم، سمن ها و مراکز آموزشی هم به میدان بیایند چراکه بسیاری از مسایل راهکاری غیر از ورود به دستگاه قضایی دارد.

جعفری دولت آبادی افزود: مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فضای مجازی به سیاست های تحکیم خانواده آسیب فراوان رسانده است و بیشتر طلاق ها در بستر ازدواج غلط صورت می گیرد.

وی مشاوره ها و آموزش های عمومی را در پیشگیری از طلاق ضروری خواند و گفت: حتما باید مشاوره ها توسعه پیدا کند و قضات ما هم هیچ منعی در استفاده از این مراکز مشاوره و نظر آنها ندارند.

دادستان تهران افزود: دستگاه قضایی باید با همکاری دیگر دستگاه ها موانع طلاق را برطرف کند و ما در تهران برنامه هایی برای تغییر ساختار دستگاه ها و تقویت مراکز مشاوره داریم که به علت کمبود بودجه با مشکلاتی مواجه شده ایم.

جعفری دولت آبادی درخصوص محکومان مهریه و طلاق گفت: دادخواست های مهریه سرآغاز دادخواست های طلاق است.

وی به بخشنامه اخیر رئیس قوه قضاییه درخصوص آزادی زندانیان مهریه اشاره کرد و افزود: تعداد این زندانیان در استان تهران زیاد نیست اما براساس دستور رئیس قوه قضاییه کسانی که واقعا توان پرداخت ندارند نباید در زندان بمانند و همچنین براساس دستور دیگر رئیس قوه قضاییه باید دادگاه هایی خارج از نوبت به مسایل زندانیان مربوط به مهریه رسیدگی کنند و براساس قانون فقط کسانی در زندان بمانند که تمکن مالی دارند و لجاجت می کنند و پرداخت نمی کنند.

دادستان تهران هدف از ازدواج را براساس تعالیم قرآنی ایجاد مودت و رحمت خواند و گفت: برنامه های فرهنگی در بحث ترویج ازدواج و پیشگیری از طلاق زود جواب نمی دهد و باید سالها کار کرد تا نتایج آن را ببینیم و اینکه نرخ طلاق در برخی استانها افزایش یافته است باید رسیدگی شود.

جعفری دولت آبادی افزود: در این بخش توجه به ظرفیت های مردم هم اهمیت بسیار زیادی دارد و اگرچه سبک زندگی مردم تغییر کرده و فضای مجازی به میدان آمده است اما براساس توصیه قرآن در بحث اختلافات زوجین حتما باید خانواده ها وسط بیایند.

وی گفت: مشاوره ها هم نباید برای طلاق تشکیل شود بلکه باید هدفش جلوگیری از طلاق باشد.

دادستان تهران افزود: در برخی جاها جشن طلاق گرفته می شود و این یعنی فاجعه فرهنگی و اگرچه خیلی این موضوع کم است اما نشان می دهد ما در آموزه های فرهنگی با مشکل مواجهیم.

جعفری دولت آبادی آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج را ضروری خواند و گفت: ازدواج صحیح باید ترویج شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.