سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در پایان جلسه امروز هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به تخلفات مربوط به حوزه واردات کاغد عنوان کرد: مجموعه مواردی که در ۶ ماه اول ارز گرفتند و گفتند کاغذ وارد کردند یا احیانا نکردند در اختیار قوه قضاییه و وزارت اطلاعات است. گرچه بخش قابل توجهی از این افراد کاغذ مورد نظر را وارد کردند و آن موارد اندک هم در حال رسیدگی است.

 

وی درباره وضعت جشنواره فجر امسال گفت: امسال چند مساله را داریم؛ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در پیش داریم و شرایط خاصی در بحث‌های خودمان در نوع بدرفتاری آمریکا با تعهدات بین‌المللی‌اش از جمله در رابطه با ایران را شاهد هستیم. سازمان سینمایی گفت‌و‌گوهای قابل توجهی را با مجموعه بخش خصوصی و عمومی که در حوزه سینما فعال هستند داشته و قرار شده آنها به شکل قوی‌تری ورود پیدا کنند و گفت‌و‌گوهای خوبی انجام شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید ما تولیدکننده فیلم نیستیم هر کاری که می‌کنیم به عنوان سیاست‌گذاری است و برای اینکه زمینه‌ها و تشویق‌هایی برای تولید فیلم‌های مناسب‌تر فراهم شود کار می‌کنیم.

 

وی درباره تعیین تکلیف نمایشگاه مطبوعات هم گفت: جشنواره مطبوعات را به صورت استانی و منطقه‌ای حتما داریم. در بحث فضای کنونی کشور پاره ای از خبرگزاری‌ها و مطبوعات اصلی که خودشان این جشنواره را برگزار ی و برای آن هزینه می‌کنند پیشنهاد دادند در شرایط اقتصادی خاصی  که قرار داریم در داخل مجموعه‌ها توجیهی ندارد این هزینه را داشته باشند.

 

صالحی ادامه داد: امیدواریم این مساله منحصر به امسال شود چرا که این نمایشگاه موجب ترویج فضای همدلی میان اصحاب رسانه است و به اتفاقات خوبی در حوزه رسانه کمک می‌کند. امسال از سوی مطبوعات درخواست شد با توجه به بار هزینه‌ها یک پرانتز در برگزاری این نمایشگاه داشته باشیم فعلا نگاه این است که برگزار نشود.

 

وی درباره اعتراض رئیس اتحادیه کاغذ به واگذاری کاغذ به مطبوعات گفت: این کار توسط وزارت ارشاد انجام نشده است. کمیسیون کاغذ چندجانبه است از دولت وزارت صمت در بخش‌های مختلف حضور دارد؛ بخش گمرک و بانک مرکزی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده هستند از صنوف هم از صنف نشر و مطبوعات حضور دارند. وزارت ارشاد در حد دبیرخانه این مجموعه عمل می‌کند.

صالحی با بیان اینکه تصمیمات در حوزه سفارش کاغذ در این دو ماه اخیر با جمع‌بندی کمیسیون چندجانبه دولت و صنوف و دبیرخانه ارشاد اتخاذ می‌شود، گفت: کاسته شدن تعداد مطبوعات و عودت بعد از چاپ بحث دیگری است. آمار دقیقی در این مورد نیست هزینه‌ها بالا رفته خود مطبوعات با این ملاحظات فروش می‌کنند آمار عودت خیلی بالا نیست چون خودشان برآوردی دارند اما اصل تیراژ کاهش پیدا کرده است.

وی در مورد قانون منع بکارگیری بازنشستگان و اعمال آن وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هم گفت: این قانون سیر خود را دارد باید این مسیر طی شود مسیر دریاف استعلام‌ها که طی شود می‌توان در مورد این مورد از جمله رئیس سازمان سیمایی نظر داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.