این مقام اروپایی درجلسه عمومی پارلمان اروپا مرگ خاشقچی را «جنایتی فجیع» توصیف کرد و به نمایندگان گفت: این جنایت آن چنان شنیع بود که کمترین ردپای تزویر و دوریی در این زمینه برای ما شرم آور خواهد بود. 

وی افزود: این وظیفه من نیست که بگویم چه کسی ازچنین منافعی حفاظت کند. اما یک چیز را می دانم: فاش شدن همه جزییات این پرونده صرف نظر از این که چه کسی مقصر بوده، به نفع اروپا است.

توسک خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا افزود: با توجه به حساسیت شما بر این باور هستم که اجازه نمی دهید اروپا، کشورهای عضو یا نهادهای آن وارد هیچ گونه بازی ابهام آمیزی شوند.

به گزارش ایرنا، جمال خاشقچی روزنامه نگار عرب منتقد حکومت عربستان آخرین بار دوم اکتبر (۱۰ مهر) حین ورود به کنسولگری عربستان در استانبول زنده دیده شد.

«فدریکا موگرینی» مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه قتل خاشقچی را تعرض به آزادی بیان توصیف کرد و خواستار شفاف سازی قتل این روزنامه نگار شد.

وی گفت، اتحادیه اروپا از ریاض می خواهد تا تحقیقات جامع و روشنی را در این زمینه آغاز کند. هدف این تحقیقات باید روشن شدن کامل تمام زوایای تاریک قتل این روزنامه نگار باشد.

«آنتونیو تایانی» رئیس پارلمان اتحادیه اروپا نیز ضمن انتقاد از اظهارات ضد و نقیض مقامات سعودی در رابطه با چگونگی قتل خاشقچی، دفاع از آزادی بیان و روزنامه نگاران را نخستین اولویت پارلمان اروپا دانست و خواستار تحقیقات جدی بین المللی برای بررسی علل مرگ وی شد.

خاشقچی بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از ۱۸ روز سکوت و تکذیب، بالاخره تحت فشار جامعه جهانی بامداد شنبه تایید کرد که او در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.