در جوابیه جمعیت هلال احمر با اشاره به اظهارات امروز علی دایی درباره سرانجام کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه که با تیتر «دایی: به دادسرا نمی‌روم/ جرمم را اعلام و احضارم کنید» در ایسنا منتشر شد، آمده است: «جمعیت هلال احمر صرفا در بیانیه ای عمومی پس از زلزله کرمانشاه اعلام کرد که آمادگی دارد تا به همه افراد و نهادهایی که به شکل خودجوش اقدام به جمع آوری مشارکت های مردمی کرده اند، کمک کند که این مبالغ و یا اقلام اهدایی را با توجه به اولویت های منطقه، تحت نظارت خودشان هزینه نمایند.

گفتنی است حوادث و تجربه های گذشته نشان داده است که هزینه کرد کمک های مردمی نیاز به امکانات، پشتیبانی، هماهنگی و نیروی انسانی از یک سو و شناخت دقیق از منطقه حادثه دیده دارد. به همین دلیل نیز اغلب افراد و یا نهادهای متفرقه که اقدام به جمع آوری کمک ها می کنند، در ادامه دچار مشکلات عدیده ای در نحوه مصرف، پاسخگویی به نهادهای نظارتی و ایجاد هزینه های سربار می شوند.

برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی جمعیت هلال احمر از همان ابتدا اقدام به شفاف سازی و اطلاع رسانی در این خصوص نمود و آمادگی خود را برای کمک به هدفمند شدن مشارکت ها و سرعت بخشیدن به هزینه کرد کمک ها اعلام کرد.

لازم به ذکر است در زلزله کرمانشاه مردم نیکوکار کشورمان بیش از ۶۷ میلیارد تومان به جمعیت هلال احمر کمک کردند که به تنهایی چندبرابر بیشتر از مجموع کمک ها به افراد و نهادهای دیگر است. این کمک ها طبق اطلاعیه ها و خبرهای گذشته به طور کامل، در زمان مناسب و تحت نظارت نهادهای ذیربط صرف نیازهای اساسی مردم آسیب دیده شد و گزارش آن نیز به مردم و رسانه های جمعی (مطابق فایل پیوست) داده شد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.