سختی ادراه باشگاه‌های بزرگ مثل استقلال و پرسپولیس را می توان با اداره یک وزارتخانه مقایسه کرد و حتی خیلی‌ها معتقدند سختی کار در این دو باشگاه از سختی کار در برخی از وزارتخانه‌ها هم بیشتر است. در اداره این دو باشگاه منابع مالی یک رکن است که بدون آن چالش های فراوانی ایجاد می‌شود. چالشی که باشگاه استقلال در این روزها به شدت با آن دست به گریبان است.

حقوق عقب افتاده شفر و دیگر خارجی‌ها
سرمربی آبی ها که از محبوبیت زیادی هم نزد هواداران این تیم برخوردار است، دو سه ماهی است که حقوق خود را نگرفته و از این بابت نیز نگران است. نه تنها شفر، بلکه دیگر خارجی های این تیم هم از دریافت حق و حقوقشان در دو سه ماه اخیر بی بهره بوده‌اند. البته شفر تاکنون به بهانه تعویق در دریافت حق و حقوقش اعتراض علنی نداشته و این موضوع را رسانه‌ای نکرده. باشگاه نیز مترصد است تا بعد از از تامین منابع مالی بتواند حق و حقوق معوقه مربیان و بازیکنان خارجی اش را پرداخت نماید.

مشکل برای دریافت ارز ثانویه
مشکلات مالی باشگاه استقلال به قدری است که منابع مالی لازم برای دریافت ارز ثانویه که از سوی وزارت ورزش به آنها تخصیص داده شده را ندارند. وزارت ورزش اخیرا مقداری ارز ثانویه به دو باشگاه استقلال و پرسپولس تخصیص داده که این دو باشگاه برای امور خود هزینه کنند. مشکلات مالی باشگاه استقلال به اندازه‌ای هست که ریال لازم برای دریافت این ارز در باشگاه موجود نیست و تلاش مدیران باشگاه برای تامین این مبلغ حتی به صورت قرض، هنوز به جایی نرسیده است.

حامی مالی کمتر از تعهد پرداخت کرده
حامی مالی مشترک دو تیم استقلال و پرسپولیس در پرداخت به این دو باشگاه رعایت مساوات را نکرده است و استقلالی‌ها از این بابت از اسپانسرشان گله مند هستند. حامی مالی تاکنون چیزی نزدیک به یک سوم از تعهداتش به این باشگاه را پرداخت کرده است. مسئولان باشگاه استقلال برای تامین ارز ثانویه هم نتوانستند از حامی مالی خود کمک بگیرند و تلاش آنها تا امروز برای این منظور بی نتیجه مانده است.

این در حالی است که عضو هیات مدیره باشگاه استقلال که نماینده این باشگاه نزد اسپانسر است یکی دو روز گذشته اعلام کرده بود اسپانسر به تعهداتش عمل کرده و هیچ مشکلی از بابت مسائل مالی در این باشگاه نیست.

هیات مدیره استقلال کجای کار است؟
هیات مدیره باشگاه استقلال عملا ماه‌هاست تشکیل جلسه نداده و امور باشگاه توسط مدیرعامل اداره می شود. حسن زمانی یکی از اعضای این هیات مدیره که در گذشته فقط مصاحبه می کرد، ماه هاست که همین مصاحبه را هم انجام نمی دهد. زمانی این روزها تنها عنوان عضو هیات مدیره استقلال را یدک می کشد و شاید اصلا در جریان امور این باشگاه هم باشد.

عباسی ملکی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره که به دلیل تخصص شغلی اش در مسائل مالی و ارتباطات شغلی اش با هدف درآمدزایی و تامین منابع مالی وارد هیات مدیره باشگاه استقلال شد، عملا اقدامی در این زمینه نکرده تا این سئوال پیش آید که اصلا فلسفه حضور او در هیات مدیره این باشگاه چیست؟

کسر جرایم از محل درآمدها در AFC
در حالی که این باشگاه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند، جرائم مالی در نظر گرفته شده از سوی کمیته انضباطی AFC هم برای این تیم تبدیل به قوز بالای قوز شده است. AFC این جرائم که مبلغ آن کم هم نیست را از محل درآمدهای این باشگاه از حضور در لیگ قهرمانان آسیا برداشت می‌کند.

استقلالی‌ها به دلیل پرتاب اشیاء توسط هواداران به داخل زمین، دست ندادن بازیکنان استقلال در پایان بازی با بازیکنان السد و عدم رعایت قوانین دوپینگ مبلغی بالغ بر ۲۴ هزار و ۵۰۰ دلار جریمه شد. این مبلغ را اضافه کنید به ۵ هزار دلار جریمه بابت مصاحبه حسن زمانی عضو هیات مدیره  علیه داوران در لیگ قهرمانان آسیا، پیش از این به باشگاه استقلال تحمیل شد.

کسر مبلغ ۲۹ هزار و پانصد دلار از درآمدهای باشگاه استقلال در AFC به منزله ضرری زیاد برای این باشگاه است. قطعا این مبلغ می‌توانست بخشی از مشکلات مالی باشگاه استقلال را رفع نماید. 

نگرانی استقلالی‌ها بابت نیم فصل
لیگ برتر در آستانه هفته دهم قرار دارد و این بدان معناست که تنها ۵ هفته تا پایان نیم فصل نخست فرصت باقی است. اما استقلالی‌ها هنوز نتوانسته اند بخش اعظمی از منابع مالی مورد نیاز برای اداره باشگاه خود را تامین نمایند و این بزرگ ترین مشکلی است که باشگاه پر هوادار استقلال را در این فصل تهدید می‌کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.