خبرگزاری فرانسه در این مورد گزارش داد:«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران گفت که قتل فجیع خاشقچی بدون حمایت آمریکا، غیر ممکن بود. 

وی درسخنانی در نشستی با اعضای کابینه اش که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، افزود: فکر نمی کنم کشوری بدون حمایت آمریکا جرات انجام چنین کاری را داشته باشد. 

وی یادآور شد، کسی تصور نمی کرد در دنیای امروز شاهد این چنین قتل سازمان یافته ای باشد و این مساله ای حائز اهمیت است که دستگاهی برای چنین قتل فجیعی برنامه ریزی کند.

روحانی تصریح کرد: جمع قبیله ای که بر این کشور (عربستان) حکومت دارد، از حاشیه امنیتی برخوردار است. این حاشیه امنیت، همان اتکا این کشور به حمایت آمریکاست و این ابرقدرت است که از آنها حمایت می کند. 

براساس این گزارش، خاشقچی که منتقد دولت عربستان بود و در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می برد، سه هفته پیش در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. 

پرونده قتل وی، خشم جهانی را نسبت به عربستان در برداشت و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه توضیحات عربستان در مورد قتل این روزنامه نگار را به عنوان یکی از بدترین پنهان کاری ها در تاریخ مورد تمسخر قرار داد. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی سخنان روحانی را بازتاب داد و این چنین نوشت : رئیس جمهوری ایران مدعی است که عربستان بدون برخورداری از حمایت آمریکا جرات نداشت جمال خاشقچی را در داخل کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رساند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش آورد: روحانی همچنین سیستم دولت عربستان را حکومت قبیله ای برشمرد که در قالب آن، اشخاص از حمایت و محافظت قدرتمندان برخوردار می شوند. این حمایت به نحوی است که هیچ دادگاهی اقدامی علیه این اشخاص انجام نمی دهد.

رویترز دیگر خبرگزاری غربی بود که روز چهارشنبه در گزارشی سخنان رئیس جمهوری ایران را بازتاب داد و به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نوشت: روحانی گفت که عربستان این روزنامه نگار برجسته را بدون حمایت آمریکا به قتل نمی رسانید. 

وی افزود: هیچ کس تصور نمی کرد که در دنیای امروز و قرن جدید شاهد این چنین قتل سازمان یافته ای بوده و دستگاهی برای انجام یک قتل فجیع برنامه ریزی کند و فکر نمی کنم کشوری بدون حمایت آمریکا جرات ارتکاب چنین جنایتی را داشته باشد. 

براساس این گزارش،عربستان در ابتدا اطلاع ازسرنوشت خاشقچی را رد کرد، اما روز شنبه اعلام کرد که وی در جریان درگیری در داخل کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسیده است، داستانی که از سوی چند دولت غربی مورد شک و تردید قرار گرفت.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که حمایت آمریکا به عربستان امکان داده است غیرنظامیان در یمن را هدف بمباران قرار دهد. 

وی افزود: آیا اگر حمایت آمریکا نبود، باز هم مردم یمن اینگونه زیر بمباران وحشیانه قرار می گرفتند. روحانی همچنین از دولت ترکیه خواست در مورد قتل خاشقچی، تحقیقات بی طرفانه ای را انجام دهد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.