رجب طیب اردوغان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و محمد بن سلمان، ولیعد عربستان، نخستین بار پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، تلفنی گفتگو کردند.

پایگاه روزنامه «حریت» به نقل از منابعی در ریاست‌جمهوری ترکیه افزود که این گفتگوی تلفنی به درخواست ولیعهد عربستان انجام شده و دو طرف درباره  لزوم برداشتن گامهای ضروری برای تحقیقات درباره قتل جمال خاشقجی گفتگو کردند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان، سه‌شنبه ۱۰ مهر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و برخی گزارش‌ها حاکی از پیدا شدن جسد مثله‌ شده وی در یکی از خیابان‌های استانبول است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، مقامات امنیتی این کشور حتی اعلام کردند فیلم و نوار صوتی شکنجه و قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان از سوی عوامل امنیتی سعودی را در اختیار دارند. با این حال مقامات ارشد عربستان و به‌ خصوص محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، مدعی بودند خاشقجی پس از انجام کارهای اداری خود کنسولگری عربستان را ترک کرده است.

پس از انتشار اخبار ناپدیدشدن جمال خاشقجی و سپس خبر قتل او در کنسولگری عربستان، تمام انگشت‌های اتهام‌ به سمت ولیعهد عربستان به عنوان متهم ردیف اول این ترور سازماندهی‌شده نشانه رفت. در پی فشارهای رسانه‌ای و بین‌المللی، عربستان سعودی سرانجام پس از ۱۸ روز سکوت بامداد شنبه هفته جاری به قتل خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد اما مدعی شد وی بر اثر «مشاجره و درگیری» بین او و کسانی که برای ترغیبش به برگشت به عربستان به ترکیه رفته بودند، به قتل رسیده است.

بیانیه عجیب عربستان برای توضیح نحوه قتل خاشقجی با محکومیت بین‌المللی مواجه شد و حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، که در ابتدا توضیحات عربستان را قانع‌کننده می‌دانست خیلی زود و در پی فشارهای داخلی و جهانی اعلام کرد که سران سعودی درباره ماجرای قتل خاشقجی دروغ می‌گویند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.