«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه به اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم دو شهروند ایرانی به بهانه ادعایی حمایت از طالبان واکنش نشان داد.

ظریف در توئیترش نوشت: «خزانه‌داری آمریکا، برای منحرف کردن اذهان از اخبار مربوط به قساوت سعودی‌ها در استانبول و سراسر یمن- طبیعتاً همزمان با سفر [وزیر خزانه‌داری] به عربستان- ایران را بابت "حمایت" از گروه ضد ایرانی طالبان تحریم می‌کند. این را هم به راحتی نادیده می‌گیرند که آمریکا هم‌اکنون مشغول مذاکره با همان طالبان است و نوچه‌هایش مدت‌ها از این گروه حمایت کرده‌اند.»

عربستان سعودی در روزهای گذشته، بعد از اعتراف به کشته شدن «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سفارت عربستان سعودی در استانبول، به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

مقام‌های ترکیه‌ای چند روز بعد اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. مقام‌های سعودی، در اولین واکنش این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.

عربستان سعودی، سرانجام تحت فشار رسانه‌های بین‌المللی و با موضع‌گیری مقام‌های کشورهای مختلف شنبه (۲۸ مهر) اعلام کرد خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری کشته شده است. ریاض، بعد از آن چندین بار روایت خود را از نحوه مرگ روزنامه‌نگار منتقد تغییر داده‌ است. روایت‌های عربستان سعودی با مخالفت‌های گسترده در دنیا رو به رو شده است.

در بحبوحه شدت گرفتن فشارها علیه عربستان سعودی بر سر پرونده سعودی، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد دو تبعه ایران را به بهانه حمایت مادی و مالی از گروه طالبان تحریم کرده است. اعلام این تحریم‌ها همزمان با سفر «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا به عربستان سعودی صورت گرفت.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.